I början av 2016 hoppade jag på en slags utmaning inne hos Johannas deckarhörna: En världsomsegling på 366 dagar. Jag skriver ”en slags” för det var inget specifikt mål för mig, mer ett slags sätt att synliggöra mitt läsande. Man räknar de länder som böckerna utspelar sig, men utesluter Sverige, England och USA.

Så här blev det för mig. Jag valde att bara inkludera faktiska länder i vår värld, inga fantasiplatser eller andra planeter.

EUROPA (exkl. Sverige och Storbritannien)

Danmark
Flickorna på Englandsbåten av Lone Theils (delar av)

Finland
Ljus ljus ljus av Vilja-Tuulia Huotarinen

Frankrike:
Främlingen av Diana Gabaldon (kort bit på slutet)
Ben, ute i världen av Doris Lessing (kort bit i mitten)
Alla dessa hemligheter av Annika Estassy (drygt halva)
Ljuset vi inte ser av Anthony Doerr
Och sen Paulette av Barbara Constantine

Italien
Min fantastiska väninna av Elina Ferrante

Norge:
Midnattssol av Jo Nesbø
Uglen av Samuel Bjørk
Ildmannen av Torkil Damhaug
Monster av Jörgen Jaeger
Helvete åpent av Gard Sveen
Biter av lykke av Anne Ch Østby

Polen
Ung i ghettot av David Safier

Spanien
En syster i mitt hus av Linda Olsson

Tyskland:
Snövit ska dö av Nele Neuhaus
Ljuset vi inte ser av Anthony Doerr

NORDAMERIKA (exkl. USA)

Kanada:
Alla mina vänner är superhjältar av Andrew Kaufman
Vi av Kim Thùy (delar av)

SYDAMERIKA

Brasilien
Ben, ute i världen av Doris Lessing

ASIEN

Hongkong
Vanishing games av Roger Hobbs

Vietnam
Vi av Kim Thùy (delar av)

Afghanistan
De förklädda flickorna i Kabul av Jenny Nordberg

Summeringen är som följer. Eftersom jag läser mycket norskt kanske jag borde tagit bort dessa också. Inklusive de norska böckerna har det blivit 21 böcker av mina 70. Inget imponerande resultat. Mer frustrerande. Fast jag känner också att jag trivs med att läsa brittiskt, och jag trivs med att läsa recensionsexemplar (och många av dem utspelar sig i Sverige, USA eller Storbritannien). Jag skulle kunna tänka mig att läsa mer från andra världsdelar, men det ska finnas nöje i det utan att bli krav. Intressant kartläggning, men inget som jag kommer att fortsätta med.

