När orken inte riktigt räcker till så passar en enkät bra. Den här hittade jag inne hos Enligt O:

Julafton eller nyårsafton? Att vi firar den förstnämnda med familjen fäller avgörandet. Fast nyårsafton är mindre stressigt…

Glögg eller julmust? Har inget emot glögg men i år så har jag fått ont i magen av den så då får den vara.

Amaryllis eller hyacint? Jag kan inte vistas i samma rum som hyacint pga den starka luften så här var valet lätt.

Sill eller skinka? Just till jul så väljer jag sill. Resten av året skinka…

Snö eller regn? Jag är ingen stor fan av snö, men det är långt bättre än regn. I alla fall i juletider.

Lussekatter eller pepparkakor? Pepparkakor går alltid ner.

En i taget eller slalomläsning? Jag är strikt ”en-i-taget” men de senaste veckorna har det faktiskt blivit lite slalomläsning.

Film eller tv-serie? Ett avsnitt ur en TVserie funkar alltid. Och just nu så är jag fast i Skam-träsket.

Gina Dirawi eller Sanna Nielsen? Men hallå. Gina är ju från Sundsvall. Enough said.

Kalle Anka eller Karl Bertil? Karl Bertil är charmig men jag växte ju ändå upp med Kalle Anka. Karl Bertil kom in i vuxen ålder.

Tomten eller Grinchen? Grinchen har jag nog aldrig förstått mig på.

Morgonpigg eller nattuggla? Vilket är ett elände när jag jobbar. Fast den senaste tiden har jag varit varken eller faktiskt.

Hundöra eller bokmärke? Hundöron är en styggelse och får icke förekomma.

Soffan eller sängen? Skönare läsställning och mer koll på läget.

Tegelstenar eller tunnisar? Jag vill alltid avsluta snabbt.

Leonard Cohen eller Bob Dylan? Så många minnen till Cohen.

Fröken Frimans krig eller Ivanhoe? Oj, den var svår. Egentligen ingen. Fast första säsongen av Fröken Friman var rätt bra.

Ingvar Oldsberg eller Lasse Kronér? Här hade jag lust att passa. Ingen av dem. Men så valde jag Kronér ändå…

Så mycket bättre eller Stjärnorna på slottet? Har inte sett Stjärnorna på slottet alls, medan vi följer Så mycket bättre. I år så var det två av mina favoritartister också.

Sven -Bertil Taube eller Kent? Törs man erkänna att man aldrig lyssnat på Kent? Medan hela min barndom var fylld av Sven-Bertil Taubes framföranden av sin pappas visor.

