Från förlagets hemsida:narlivetborjarom Libby och Jason har lämnat London för att ta över ett gammalt familjehotell på landet. De ska förverkliga sin dröm och förvandla det till en lyxig tillflyktsort för stressade storstadsmänniskor. Men projektet bjuder på fler svårigheter än de anat. Snart börjar Libby undra om det verkligen är den nystart för henne och Jason som hon hoppats på.
En dag inträffar en otäck händelse precis utanför huset. En okänd kvinna blir påkörd och tappar minnet till följd av olyckan. När Libby erbjuder kvinnan att återhämta sig på hotellet sätter det igång en kedja av positiva händelser som kommer att förändra livet för många – och förverkliga mer än en dröm.

När livet börjar om av Lucy Dillon hade recensionsdatum 10 februari 2016. I original heter den One Small Act of Kindness och kom ut 2015. Lucy Dillon är en brittisk författare av romance/feelgood som debuterade 2008 med Ballroom Class. Hon har skrivit sju fristående böcker som alla utspelar sig i det fiktiva Longhampton, och När livet börjar om är den sjätte av dem.

Jag har läst Ensamma hjärtan och hemlösa hundar av Lucy Dillon tidigare, och när jag nu var sugen på feelgood så valde jag den här boken ur dotterns samling av Dillonböcker. Böckerna är fristående och även om karaktärerna i böckerna återkommer så vågade jag att inte läsa dem i ordning.

När livet börjar om är välskriven och bra feelgood. Lucy Dillon kan det här med att hitta en historia och förmedla den rätta feelgoodkänslan. Det finns en äkta värme i hennes berättelse. Men ändå så har jag ett problem med boken, som jag inte riktigt vet vad det beror på. Jag fastnar aldrig riktigt, som jag brukar kunna göra med bra feelgood. Den drar mig inte in, det går flera dagar utan att jag läser något i den (fast så har hela hösten varit å andra sidan…). När jag väl läser så blir det rätt många sidor åt gången, för den är lättläst.

Personerna är bra beskrivna och jag gillar verkligen Libby och Alice. Men det finns ett mörkt drag i den här historien som jag tycker är jobbigt. Eller egentligen två. Det ena är att Alice tappar minnet. Det beskrivs stundvis väldigt bra, men stundvis som en bagatell och ytligt. Jag tror det är ännu mer traumatiskt än vad som framgår av boken. Det andra är Alice relation med sin pojkvän som ger mig ont i magen.

När livet börjar om utspelar sig i Longhampton och jag gillar att det är personer som återkommer i böckerna, fast i mer perifera roller. I Lucy Dillons böcker förekommer hundar och hon har ett fint sätt att beskriva dem och människornas relation till dem.

Jag kommer med all säkerhet att läsa något mer av Lucy Dillon

Omdöme: Välskriven feelgood med viss svärta om att lita på sina nära och sig själv
Betyg: 4

Bloggat om boken har Feelgoodbiblioteket och Fiktiviteter

Mer om boken kan du läsa här eller här.
Originaltitel: One Small Act of Kindness
Förlag: Forum
Översättare: Ann Björkhem

Mitt exemplar lånade jag av dottern.
Utläst 4 november 2016.

