Från CDON:castle_sasong_4_6_disc TVs mest omaka par är tillbaka igen, och deras relation är starkare än någonsin i fjärde säsongen av Castle. Spänningen stiger när Castle försöker identifiera vem som sköt Beckett, medan hon kämpar med följderna av sin nära-döden-upplevelse. Samtidigt fortsätter de jobba med New Yorks mest intressanta fall; det blir skrämmande när Castle undersöker en spökjägares död, en sexig utredare hjälper till när en värdefull skulptur försvinner, och Castle tas som gisslan under ett bankrån. Dessutom återvänder Triple X-mördaren till New York och hela teamet måste kämpa mot klockan när Castle och Beckett försvinner spårlöst.

Castle, säsong 4, är en amerikansk TV-serie från 2011. I Sverige kom den ut på DVD i oktober 2013. Vi (jag, maken, dottern och sonen) såg den 27 november – 17 december 2016.

Castle har blivit en kvällstraditon hemma hos oss. En normalkväll blir det ett avsnitt innan läggdags, ibland kan det blir två, eller riktigt lyxigt tre.

Jag har tidigare skrivit om säsong 1säsong 2 och säsong 3 av serien, och egentligen är det inte så hemskt mycket att tillägga. Styrkan i serien är personerna och humorn. Jag gillar växelverkan mellan Castle och Beckett, men humorn finns framförallt hemma hos Castle. Hans relation till sin dotter är mycket fin, där finns humor, barnslighet men också riktigt föräldraskap.

I fråga om mysterierna/morden upplever vi säsong 4 som svag. Det är som om man tappat inspirationen, som om man måste introducera spekatakulära element. Det är aliens och zombies, det är skönhetstävlingar, modeller och jag vet inte allt. Eller så handlar det om Becketts jakt på sin mammas mördare. Jag önskar verkligen att man kunde ta ner det hela ett snäpp och ha lite ”vanliga” mord som man får säga så. Det är också oproportionerligt många gånger Beckett och Castle råkar i knipa. Sen tycker jag det är hög tid att avsluta historien om hotet mot Beckett. Seriöst alltså? En annan önskan är också att det inte alltid ska vara en person som de stött på i början av avsnittet (typ den andra eller tredje) som visar sig vara mördaren.

Nu låter det som om jag har en massa kritik mot serien. Men faktiskt så är det så att jag fortfarande gillar serien riktigt mycket. Enda problemet just nu är att vi inte har någon mer säsong som väntar på oss!

Omdöme: Säsong 4 av en charmig och humoristisk deckarserie som går hem i vår familj.
Filmbetyg: 4-

IMDB får hela serien betyg 8,2 baserat på 121 203 betyg.

Bloggat om säsong 4 har Bokföring enligt Monika.

