ensmakebitSöndag på bloggen innebär att jag deltar i En smakebit på søndag i regi av den norska bloggen Flukten fra virkeligheten. Ännu finns inte veckans inlägg men jag hoppas det kommer snart.

Det har blivit lite läst den här veckan, jag har inte riktigt orkat läsa. Inte blogga heller. Efter kvällsaktiviteterna har jag knappt kunnat hålla ögonen öppna. Det är det ena skälet. Det andra skälet är Skam. Jo, just det, den norska serien Skam. Jag började se den i fredags kväll på SVT Play på mobilen och igår såg jag färdigt säsong 1. Helt beroendeframkallande. Har ni inte sett så gör det!

Läste alltså inte ett ord i går och jag började inse att när jag väl börjar läsa igen så är det hög tid att börja läsa december månads bok i Makeutmaningen som är en riktig tegelsten – Slända i bärnsten av Diana Gabaldon. Det är den andra delen i Outlanderserien.

Smakbiten får bli de första raderna i boken:slandaibarnsten

Robert Wakefield stod mitt i rummet. Han kände sig inringad. Det var en berättigad förnimmelse i så måtto att han var inringad av bord som dignade under skräp och minnesanteckningar, av tunga möbler i viktoriansk stil, komplett med antimakassar, plysch och afgangnfiltar. Han var inringad av små flätade mattstumpar som låg utströdda på renskurade golvplankor och slugt väntade på ett tillfälle att glida sin väg under en omisstänksam fot, inringad av tolv rum fulla av möbler och kläder och papper. Och så böckerna – gode Gud, böckerna!

