Från SF Anytime:this_is_where_i_leave_you Filmen bygger på boken med samma namn av Jonathan Tropper, som även skrev filmmanuset. En man dör och hans familj samlas i föräldrahemmet. Där meddelar modern att faderns sista önskan hade varit att de alla ska sitta shiva i en vecka, och samtala med varandra och konfrontera sina problem, detta trots att det rör sig om en judisk familj som inte har haft för vana att följa sin tros traditioner.

This is where I leave you är en amerikansk film från 2014. Den kom ut på DVD i Sverige 9 februari 2015. Den är baserad på romanen med samma namn av Jonathan Tropper (på svenska heter den Sju jävligt långa dagar). Vi (hela familjen) såg den på DVD 22 oktober 2016.

Den här filmen noterade jag inne hos Bokföring enligt Monika och blev sugen på att se. Så den fick följa med i en beställning från Discshop. Jag har läst en bok av Jonathan Tropper, men inte den här. Lite mot mina principer att se en film där jag inte läst boken, men jag var inte lika sugen på att läsa boken som att se filmen.

This is where I leave you är en småcharmig film om familjerelationer. Visserligen småler jag då och då, skrattar någon enstaka gång, men jag skulle snarare kalla det här för drama än för komedi. Man kan tycka att det är en dysfunktionell familj, men jag upplevde de flesta händelserna som realistiska. Det orealistiska är möjligen att alla samlas i samma familj, men å andra sidan är familjen relativt stor.

Jag gillade familjen (trots det dysfunktionella) och framförallt syskonsammanhållningen. Den kändes som om de hade en relation med sig från sin gemensamma uppväxt som de tappat bort lite på vägen och nu fick återkomma till.

Skådespelarinsatserna var helt OK, men underligt nog tyckte jag huvudpersonen var minst sympatisk. Huruvida det var skådespeleriet eller karaktären kan jag inte riktigt säga.

Omdöme: Småcharmigt drama om familjerelationer.
Filmbetyg: 4

IMDB har den betyg 6,6 baserat på 56 140 betyg.
Filmtipset har den betyg 3 baserat på 640 betyg.

Bloggat om filmen har Bokföring enligt Monika

Filmen recenseras på Moviezine

