ensmakebitSöndag på bloggen innebär att jag deltar i En smakebit på søndag i regi av den norska bloggen Flukten fra virkeligheten. Veckans smakbitar hittar du här.

Den här veckan kan sammanfattas i två ord: Extrem trötthet. Så det har inte blivit mycket läst överhuvudtaget. Jag har bara somnat. Men igår började jag på en bok som jag lånat av en vän: Arton grader minus av Stefan Ahnhem. Ser fram mot att läsa den efter att lyssnat på författaren på Svenska Deckarfestivalen i Sundsvall, han var en mycket engagerande talare. Det är den tredje delen i en serie, och jag har uppskattat de två föregående böckerna.

Smakbiten kommer från sid 32artongrader

Men det var någonting som inte stämde, och trots att det stora flertalet inte hade någon aning om vad det rörde sig oms, spred sig en undermedveten oro längs gågatan likt en kall vind. Ett barn tappade sin glass och började gråtskrika. En äldre kvinna var övertyhad om att det var den förbipasserande mannen som stulit hennes portmonä och skyndade ropande efter honom. En mamma titttade sig om efter sin dotter som just försvunnit utom synhåll. Utan att någon kunde sätta fingret på varför stämningen var som förbytt.
Det var bara utanför Teliabutiken mittemot det röda korsvirkeshuset som folk med egna ögon kunde se vad det handlade om. Synen fick dem att instinktivt vika av åt sidorna och trängas längs husväggarna. Likt ett hav som delade sig bildadesen korridor mitt bland alla flanerande.

