hettihyllanDags för Hett i hyllan – inspirerad av Bokföring enligt Monika som skriver så här:

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

Nu har jag kommit fram till julen 2012. Det året fick jag en hel del böcker av tomten. Mer om det har jag skrivit här. De flesta har jag läst, men två av dem står olästa i hyllan. Den ena skrev jag om förra veckan. Den andra är Kod 400 av Sophie Divry. Den hade jag läst om på en massa bloggar och önskade mig verkligen. Tunn är den också, så jag förstår inte varför den står oläst. Som vanligt.

”[K]lassificera, sortera, inte störa eller protestera, det är allt för mig.”

En morgon finner bibliotekarien en läsare som blivit inlåst över natten i bibliotekets källare. Hon inleder ett enkelriktat samtal som snart svämmar över av frustration, iakttagelser och ångest. Men även om hon klagar högt på Deweys orubbliga klassificeringssystem, utstrålar svadan framför allt en lidelsefull och ovillkorlig kärlek till böcker.

En liten bok om de känsloskatter och drömmar som göms i sinnet på en medelålders lantsortsbibliotekarie. Kod 400 ger röst åt den tysta och anonyma bibliotekarie vi alla känner, i en bitterljuv monolog där besvikelser alltid balanseras upp av hopp och av en evig tro på skönheten i det skrivna ordet.

kod400