italian-flag-1204517I veckans utmaning är uppgiften: Så, veckans utmaning blir alltså att tipsa om något Italienskt. Det kan vara en bok man läst och tyckt om, en favoriträtt, ett smultronställe som inte så många andra upptäckt eller en gammal Eros Ramasotti-låt. Det går också lika bra att bara skriva om ens bästa italienska bok, även om det skulle råka vara något många andra också har läst så är våra upplevelser alltid olika och därför kan det ju ändå vara roligt att läsa. Det går även finfint att skriva om en svensk film som utspelar sig i Italien, en engelsk låt som handlar om Italien eller kanske ett minne från en semesterresa till Sicilien. Kort sagt ska veckans bidrag bara på något sätt handla om Italien.

Vi börjar med böcker. Eller bok. För det är (alltför) få av mina favoritböcker som skrivits av italienska författare. Men en bok som jag läste för många år sedan, och minns som en verklig upplevelse var Rosens namn av Umberto Eco. Den kom ut 1983 på svenska och jag läste den inte så långt därefter.

Annars är Italien för mig fantastiska kulturupplevelser och god mat. Jag har varit där fyra gånger (plus att jag rest igenom på väg hem från Grekland). Första gången var jag bara tre år, så det kan vi nog lämna därhän. Likaså en endagstur till Vendig när jag var på språkresa i Österrike. Sen var jag och maken där (i Sienna och Rom) på 90-talet. Senaste gången jag var där var förra sommaren när vi drog iväg hela familjen en vecka till Rom. Förutom att det var tokvarmt (förstås) hela tiden(37 grader i skuggan…) så fick vi några riktiga fina upplevelser. Jag skrev ett inlägg som ni kan se här som handlar om att vara boktokig i Rom.

Det är riktigt mäktigt att vandra runt i ruinerna och bland alla sevärdheter och tänka sig alla de människor som levde och verkade där. Colosseum, Forum Romanum, Piazza Navona, Pantheon osv osv. Den här gången var Forum Romanum den häftigaste upplevelsen, för vi ”hängde på låset” på morgonen, och vandrade runt i skuggan med endast ett fåtal andra turister. Nedan är en bild från Colosseum.

IMG_6918

När man ändå är inne på Colosseum och trakterna däromkring så kan jag rekommendera filmen Prinsessa på vift med bl.a. Audrey Hepburn. Den är från 1953 men när vi såg om den förra året så tyckte jag den var klart sevärd. Om inte annat så som ett tidsdokument, och som en sightseeing från Rom!

Jag är överhuvudtaget förtjust i maten – den här gången var höjdpunkten Gnocchi L’Arrabiata på en lite mindre restaurang i Trastevere. Samma restaurang som förekommer i boken The Fatal Touch av Conor Fitzgerald som jag läste under resan!

IMG_6833Så – det får räcka den här gången. Nu blev jag ju sugen på ett återbesök!

