hettihyllanDags för Hett i hyllan – inspirerad av Bokföring enligt Monika som skriver så här:

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

Hett i hyllan är verkligen en nyttig övning, men inte så lite frustrerande… Nu har jag kommit fram till julen 2012. Det året fick jag en hel del böcker av tomten. Mer om det har jag skrivit här. De flesta har jag läst, men två av dem står olästa i hyllan. Den första som jag skriver om här blir The White Tiger av Aravind Adiga. Jag är inte helt säker men jag tror att jag hade läst positivt om den på bloggar och blivit nyfiken. Aravind Adiga är också med i min Boktolva.

Så här beskrivs boken: Born in a village in heartland India, the son of a rickshaw puller, Balram is taken out of school by his family and put to work in a teashop. As he crushes coals and wipes tables, he nurses a dream of escape—of breaking away from the banks of Mother Ganga, into whose depths have seeped the remains of a hundred generations.

thewhitetiger

 

