ensmakebitSöndag på bloggen och jag deltar i En smakebit på søndag i regi av den norska bloggen Flukten fra virkeligheten. Veckans smakbitar hittar du här.

Det har gått trögt med läsandet den här veckan av olika skäl men i fredags fick jag i alla fall börja på en ny bok. Jag hade hoppats hinna läsa igår men så blev det inte, livet kom i vägen. Boken jag har börjat på är av en författare som faktiskt ska komma till Svenska Deckarfestivalen i Sundsvall på onsdag och jag hoppas verkligen jag orkar/hinner lyssna på honom då. Författaren jag pratar om är den norska författaren Gard Sveen och boken är Helvete åpent, som är hans andra bok i serien om Tommy Bergmann. I Sverige har bara den första, Den siste pilgrimmen, kommit ut, men den här köpte jag i Trondheim i somras.

Smakbiten är från första sidan i bokenhelveteapent

Skikkelsen i veikanten ble stående urørlig og se rett framfor seg, inn i sluddet, selv hunden hans sto som fastfrosset og stirret på de to lyssøylene fra bilens frontlykter, sluddet som for mot bakken, som om verden ikke var annet enn en snøkule og ingen ondskap fanns. Selv mange år etterpå fantiserte Tommy om att han akkurat da, i den lille lomma av tid, hade åpnet bildøra og løpt den andre veien, tilbake til byen, løpt til han ikke hadde mer pust igjen.