Från förlagets hemsida:omjagvardintjej Amanda Hardys uppväxt har varit allt annat än enkel. Hon har mobbats och misshandlats av sina klasskamrater, och hon har hatat sig själv och kroppen hon fötts i. Varför? För att Amanda brukade vara Andrew.
Efter att ha genomgått en könskorrigering flyttar Amanda till sin pappa som bor i en liten stad i den amerikanska Södern. Här vet ingen vem hon är – eller vem hon var – och hon kan börja om på nytt. När Amanda faller för Grant, den snälla killen som redan första skoldagen blir hennes vän, uppstår snart en djup och uppriktig kärleksrelation. Och ju närmare Amanda och Grant kommer varandra, desto mer vill hon dela sin bakgrund med honom. Men kommer han fortfarande att se henne som den hon är? Vad betyder kön och identitet egentligen?

Om jag var din tjej av Meredith Russo kom ut 9 maj 2016. I original heter den If I Was Your Girl och kom ut 2013. Meredith Russo är en amerikansk författare som debuterade med If I Was Your Girl. Boken baseras delvis på hennes egna erfarenheter.

Jag hade inte noterat den här boken förrän maken köpte den och läste den i somras. Han gillade den såpass mycket att han inkluderade den i Makeutmaningen, och den fick bli oktober månads bok.

Om jag var din tjej är en lättläst och välskriven bok. Den tar upp ett mycket intressant tema och jag tycker att Meredith Russo lyckas göra det på ett eftertänksamt och unikt sätt. Om jag var din tjej är en bok som många, inte minst föräldrar, borde läsa. Den skulle också passa utmärkt som bokcirkelbok, eftersom den väcker många tankar. Även vår 16-åriga dotter har läst den här boken. Hon tyckte om boken och anser att den tar upp många viktiga saker.

Jag brukar då och då säga att jag inte gillar när ungdomsboksförfattare underskattar sin publik språkligt. Det märks att Om jag var din tjej främst riktar sig till en yngre publik, men Meredith Russo lyckas ändå med balansen i det språkliga.

Ämnet som Meredith Russo tar upp ur sin synvinkel är oerhört aktuellt, och i efterordet så framgår det att hon också gör det ur sina egna erfarenheter. Det finns många fördomar om transpersoner, och trots den skönlitterära formen så känns det som min kunskap och förståelse ökar väsentligt. Amanda är en person som är lätt att känna sympati med. Relationen mellan Amanda och hennes föräldrar, som tacklar det hela på vitt skilda sätt, är det som jag främst tar med mig från läsningen och berörs starkast av.

Det finns en sak som stör mig under läsningen, och det är känslan av att jag befinner mig i en amerikansk TV-serie. Amanda går igenom något oerhört omvälvande, och tyvärr i dagens samhälle så är det något som inte mottas med förståelse och empati. I mitt tycke så möter hon ett oproportionerligt stort antal människor som ställer upp för henne utan att vara fördömande. Meredith Russo tar upp just detta i sitt efterord, och jag köper hennes förklaring i efterhand, men det påverkar ändå mitt intryck av boken.

Jag skulle definitivt kunna tänka mig att läsa mer av Meredith Russo.

Omdöme: Välskriven och viktig bok om att vara transperson
Betyg: 4+

Bloggat om boken har Fiktiviteter, Feministbiblioteket, Enligt O, Bokfreak, Eli läser och skriver, Litteraturkvalster & Småtankar och Stories from the city
Kulturkollo har konfererat om boken.

Mer om boken kan du läsa här eller här.
Originaltitel: If I was Your Girl
Förlag: Lavender Lit
Översättare: Cecilia Falk

Mitt exemplar lånade jag av maken.
Utläst 5 oktober 2016