Från Discshop: castle_sasong_2_6_discTv:s mest spännande och omaka par är tillbaka för att lösa nya brott i den spektakulära andra säsongen av ABC:s Castle.
Rick Castle är den världsberömde deckarförfattaren vars romaner får liv när en mördare börjar kopiera manusen från hans böcker. När polisen tar hjälp av Castle för att hitta mördaren, inser han snabbt att det kan ge uppslag till nya böcker. Det blir lite mer komplicerat – och väldigt mycket roligare – när hans nya, snygga partner inte uppskattar Castles mer kontroversiella stil.

Castle, säsong 2, är en amerikansk TV-serie från 2009. I Sverige kom den ut på DVD i augusti 2012. Vi (jag, maken och dottern, en del avsnitt även sonen) såg den 29 september – 20 oktober 2016.

I början av september började vi se säsong 1 av TV-serien Castle som jag skrivit mer om här. Redan innan vi tittat klart så beställde vi säsong 2. Den har betydligt fler avsnitt än säsong 1 så trots att vi tittat mer frekvent tog det lite längre tid. Hade dottern fått bestämma hade vi sett ännu fler avsnitt per dag…

Mycket av det som jag skrev om säsong 1 håller fortfarande. Det finns en varm humor, omtänksamhet och ett antal mycket bra replikskiften. Feelgood i deckarformat hur underligt det nog kan låta.

Jag tycker säsong 2 är ett snäpp bättre än säsong 1 och det beror på att i första halvan av säsongen så är morden inte lika mycket ”designade” som i säsong 1. Tyvärr så återkommer den tendensen mot slutet av säsongen. Ett av avsnitten såg jag dagen efter jag läst ut Flickan och skammen av Katarina Wennstam. Hon skriver om hur de kvinnliga offren framställs i TV-deckare, och tyvärr så har hon rätt i just det avsnittet vilket störde mig. Men å andra sidan finns det flera avsnitt där man inte faller i schablonen med en ung mördad naken tjej och män i kostym som står och tittar på liket. För övrigt måste jag antingen sett avsnitt 4 förut eller så är det en kopia från en annan serie.

Jag gillar karaktärerna väldigt mycket, och i säsong 2 så framträder Rick Castle som pappa ännu tydligare, och det är till hans fördel och seriens fördel. Jag tycker otroligt mycket om kemin mellan honom och hans dotter Alexis. Respekten för kollegor på polisstationen uppskattar jag och framförallt så tycker jag det är befriande att Kate Beckett är den som bestämmer och leder sin grupp och hon får inte ett enda ifrågasättande eller problem med de manliga kollegorna hon leder. De accepterar hennes förmåga och auktoritet samtidigt som de arbetar som en grupp.

Vi la förstås in en beställning på säsong 3 och 4 och har redan börjat titta på säsong 3.

Omdöme: Säsong 2 av en charmig och humoristisk deckarserie som går hem i vår familj.
Filmbetyg: 4+

IMDB får hela serien betyg 8,2 baserat på 120 555 betyg.

Bloggat om säsong 2 har Bokföring enligt Monika.