Från förlagets hemsida:flickornapaenglandsbaten Två danska flickor försvann spårlöst på en färja till England 1985. Många år senare dyker ett foto av dem upp i en gammal resväska i en second hand-butik i den lilla engelska kuststaden Brine.
Journalisten Nora Sand som arbetar i London för den danska tidningen Globalt börjar nysta i historien. Hon beger sig till Danmark för att undersöka flickornas brokiga bakgrund på en ungdomsinstitution. Snart dras hon in i ett fall med en ohygglig seriemördare som avtjänar ett livstidsstraff på det beryktade fängelset Wolf Hall. Samtidigt som hennes ungdomskärlek dyker upp oväntat i London gräver Nora så djupt i det gamla fallet att hon till sist får anledning att frukta för sitt liv.

Flickorna på Englandsbåten av Lone Theils hade recensionsdatum 22 augusti 2016. I original heter den Pigerne fra Englandsbåden och kom ut 2015. Lone Theils är en dansk författare som har arbetat både som skrivande journalist och i TV och radio. Flickorna på Englandsbåten, som är inspirerad av en verklig händelse, är hennes debutroman och den första i en serie om Nora Sand.

Den här boken hörde jag först talas om i våras när vi var på jakt efter författare till Svenska Deckarfestivalen och tyckte den lät intressant men kom mig inte för att beställa den på danska. När den sen dök upp på diverse bloggar så påmindes jag om den, och förlaget var vänligt nog att skicka ett recensionsexemplar. Sen kom livet lite i vägen, men nu kom jag för mig att läsa den.

Flickorna på Englandsbåten är ett gott exempel på bra nordisk krim och en riktigt bra debut. Den är välskriven och lättläst – jag läste ut den på en helg (och det är gott betyg). Styrkan i boken är hur Nora Sand och de övriga karaktärerna beskrivs. Jag gillar hur man gradvis lär känna Nora och hennes liv som dansk journalist i London. Beskrivningen av hennes vardagsliv tillför mycket och Nora Sand är en person som jag skulle vilja lära känna på riktigt. Även personerna i hennes närhet är bra tecknade. Dessutom lyckas författaren hålla en bra nivå i miljöbeskrivningarna, både i London och Danmark. Det märks att hon håller sig på ”hemmaplan”, fast jag får det inte bekräftat förrän jag läser om hennes bakgrund efteråt.

I början av boken så känns mysteriet och historien verkligt intressant och speciellt. Det finns ett driv och jag köper nästan det hela som verkliga händelser. Får hålla mig från att googla på händelserna. Men så händer något i andra delen av boken då det blir bara för mycket av allt. För att inte avslöja för mycket så säger jag bara att jag tycker det blir alldeles för extremt och alldeles för mycket som en TV-deckare där allt ska vara groteskt och obehagligt.

Del två i den här serien, Den blå digters kone, kom ut i juni 2016. Jag vill definitivt läsa den, men trots att jag läser ibland på danska så tror jag att jag väntar på den översatta.

Omdöme: Välskriven dansk krim om att söka i det förflutna.
Betyg: 4

Bloggat om boken har Maddes bokblogg, Bokdetektiven, Västmanländskans bokblogg och Boklysten

Mer om boken kan du läsa här och här.
Originaltitel: Pigerne fra Englandsbåden
Förlag: Norstedts
Översättare: Margareta Järnebrand

Mitt exemplar var ett recensionsexemplar från förlaget. Tack för det!
Utläst 16 oktober 2016.