ensmakebitIdag är det söndag och då tänkte jag hänga på En smakebit på søndag i regi av Flukten fra virkeligheten – ett av mina favoritinslag. Veckans smakbitar hittar du här.

Av olika skäl har jag haft en del lästid den senaste tiden, och det har varit bra på många sätt. I går så började jag på en ny bok, ett recensionsexemplar som blivit liggande. Det är en dansk deckare, en debut: Flickorna på Englandsbåten av Lone Theils. Visserligen har jag bara läst en tredjedel än så länge, men det känns som om det här är en deckare i min smak. Den handlar om den danska journalisten Nora Sand, bosatt i London, som gör ett fynd som gör att hon börjar rota i ett gammalt olöst fall.

Smakbiten kommer från sid 11flickornapaenglandsbaten

Hon ryckte på axlarna och var just på väg att slå ihop väskan igen när hennes blick föll på ett foto som avvek från de andra.
Två flickor stod på samma bild. En leende blondin som var en smula knubbig men söt. Bredvid henne en mörkhårig, spensligt byggd flicka som kisade mot fotografen. Det var sommar, och de stod i shorts mot en vit bakgrund. Hon daterade den ena flickans urtvättade Free The World T-shirt till ett eller ett par år efter Live Aid-galan 1984.
Men det var inte T-shirten som fångat hennes blick. Det var skylten bakom de båda flickorna, som hade en stor, röd pil och den danska texten ”Vogndæk 2”.