Från Discshop: castle_sasong_1_3_discRichard Castle är en framgångsrik deckarförfattare som precis just har tagit livet av sin fiktionella karaktär. Men det verkar som om en av hans fans gillar hans böcker lite för mycket, då en copycat börjar mörda människor, precis som beskrivet i Castles böcker. Författaren kallas in för att hjälpa New Yorkpolisen att fånga mördaren.

Castle, säsong 1, är en amerikansk TV-serie från 2009. I Sverige kom den ut på DVD i april 2012. Vi (jag, maken och dottern, en del avsnitt även sonen) såg den 10-25 september 2016.

Utöver böcker så är vi i familjen intresserade av film och TV, och periodvis följer vi rätt många TV-serier. Men nu hade vi under en tid saknat bra serier att titta på, och jag fick en stark önskan att shoppa lite. Efter att ha läst flera positiva recensioner av serien Castle inne hos Bokföring enligt Monika så tyckte jag det var värt att satsa 79 kr på att prova. Och vilken tur att jag gjorde det, för detta var en serie i vår smak! Ett speciellt tack från dottern till dig Monika – hon älskar den här serien!

Att skriva en recension av säsong 1 när man redan börjat titta på säsong 2 är inte helt enkelt, men jag gör ett försök. Jag har svårt att sätta fingret på vad som gör att jag tycker den här serien är värd att titta på i det allmänna flödet av amerikanska TV-serier. Men i slutändan kommer jag fram till att det handlar om humor. Det finns en varm humor, en ”glimten i ögat” och ett antal slagkraftiga repliker. Det är ont om riktiga skitstövlar, men gott om människor med fel och brister. Jag är inte helt såld på Rick Castle till att börja med i säsong 1, men onekligen finns en kemi som heter duga, både med Kate Beckett och hans dotter Alexis och hans mamma Martha.

Som de som läser min blogg vet så är jag deckarfantast, och en riktig pusseldeckare går oftast hem hos mig. Just problemlösningsfascinationen finns också i resten av min familj, och i Castle så finns det ett starkt drag från just pusseldeckarna, samtidigt som det finns en röd tråd av en annan typ av mysterium – vad hände med Kate Becketts mamma? Dock tycker jag att man har tagit i lite i överkant vad gäller de groteska inslagen i mordmysterierna. Det räcker inte med att någon är dödad, de ska ha dekorerats med rosenblad, hängts upp och ner, varit nedfrysta, tryckts in i ett kassaskåp osv. Utan någon förklaring till just detta heller, det blir bara spektakulärt underligt.

Överlag så tycker jag att skådespelarna får godkänt, de är sina karaktärer, och vissa av karaktärerna ska vara överdrivna. Den enda jag känner igen är, Castles mamma, och när jag tittar på IMDB så drar jag slutsatsen att det är från Falcon Crest.

Redan samma dag som vi såg sista avsnittet så la vi in en beställning på säsong 2. Helt nödvändigt kändes det. Första säsongen var bara 10 avsnitt så det gick riktigt snabbt att se den. Har ni inte sett den redan så rekommenderas den!

Omdöme: Charmig och humoristisk deckarserie som går hem i vår familj.
Filmbetyg: 4

IMDB får hela serien betyg 8,2 baserat på 120 274 betyg.

Bloggat om säsong 1 har Bokföring enligt Monika.