Books with golden autumn leaves. Isolated on white.

Just nu är det fullt ös medvetslös och då passar det bra med en tag. Jag blev taggat av Monika och därifrån har jag också lånat bilden.

1. Är det några speciella böcker du planerar att läsa under hösten?
Jag har en del recensionsexemplar att ta tag i, och likaså har jag ju Makeutmaningen. I den sistnämnda har jag inte valt novembers bok ännu. Av recensionsexemplaren så rankar jag nog Flickorna på Englandsbåten av Lone Theils högst.  Sen har jag två böcker liggande som jag vill läsa mycket snart eftersom författarna kommer på Svenska Deckarfestivalen i Sundsvall – Flickan och skammen av Katarina Wennstam och Eugen Kallmans ögon av Håkan Nesser.

2. September är förknippad med skolstart. Vilken bok tyckte du bäst om att läsa i skolan? Och vad var / är dina favoritämnen?
Jag gillade matematik och språk allra mest som jag minns det nu i efterhand. Svenska gillade jag också, i alla fall på gymnasiet, både grammatik (struktur!) och att läsa och skriva.

Jag minns inte alls alla böcker, men det jag minns var en uppgift när vi skulle läsa och jämföra Låt tistlarna brinna av Yasar Kemal och Rid i natt av Vilhelm Moberg. Ett jullov i gymnasiet som jag tillbringade med att läsa Brott och straff och inse att jag tyckte den var mycket läsvärd är en stark upplevelse.

3. I oktober är det Halloween. Gillar du läskiga böcker och filmer och i så fall vilka?
Det omedelbara svaret är nej. Men jag gillar ju deckare, och det finns en del böcker som rör sig i gränslandet mot skräck. En författare som jag verkligen gillar, och som kan skriva skräck är Cia Sigesgård.

4. Vilken bok passar för mysläsning under mörka höstkvällar?
Jamen det är samma som alltid – feelgood och deckare🙂

5. När du har krupit upp i soffan med en mysig bok, vad vill du dricka för varm dryck?
Kaffe med mjölk. Eller en hemgjord cappuccino. Eller en kopp varm te. Nej, jag är nog inte så kinkig på den fronten.

6. Har du några höstplaner du ser fram emot?
Just nu är tempot så extremt högt på jobbet att jag inte vet vart jag ska vända mig riktigt, så jag ser mest fram mot slapparhelger. I kväll ska vi på konsert med Jill Johnson och det ser jag fram mot. Vi har lite planer på en annan konsert i november, men har inte ordnat biljetter. Annars så är den givna höjdpunkten Svenska Deckarfestivalen i Sundsvall 9-11 november!

Jag taggar Johannas deckarhörna och Mias bokhörna. Inget måste – bara om ni orkar!