hettihyllanDags för Hett i hyllan – inspirerad av Bokföring enligt Monika som skriver så här:

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

Genom Bookcollector så hittar jag från augusti 2012 en bok som jag fortfarande har oläst i hyllan: En blomma av blod av Ngugi Wa Thiong’O. Det underliga är att den står markerad som recensionsexemplar men fortfarande är oläst. Minst sagt pinsamt om det stämmer! Den skulle passa mycket bra in i ambitionen att läsa böcker från länder utanför Norden, USA och Storbritannien i alla fall.

Tre afrikanska industripampar har mördatsoch fyra personer häktas som misstänkta: rektorn för den lokala skolan, Munira, barflickan Wanja, den tidigare gerilla-kämpen Abdulla samt fackföreningsmannen Karega. De fyra huvudpersonernas inbördes relationer bildar kärnan i Ngugiwa Thiong’os klassiker från 1977. Förutom att handla om brott och straff finns här också en stor berättelse om landet Kenya, om kampen för självständighet men också om de problem som följer på politiska drömmar som infrias. En blomma av blod som av många anses vara en av de viktigaste romaner som skrivits på den afrikanska kontinenten, presenteras nu i reviderad översättning av Jan Ristarp. Och med nyskrivet förord av Lennart Hagerfors.

enblommavblod