toptentuesdayI veckans Top Ten Tuesday har The Broke and the Bookish satt temat till: All About The Villains — I don’t think we’ve done a villains topic since back in November 2010 so let’s revisit: top ten favorite/most compelling villains in books, top ten of the most vile villains/bad guys in books, top ten villains I secretly (or not so secretly) love, favorite tv villains, favorite comic book villains, ten ”villains” of contemporary lit.

Jag brukar säga att det finns inget som skrämmer mig mer än människor. Så listan får börja med några ”vanliga” människor. Eller psykopater. Den här listan var jättesvår att få till. Jag tolkar ”villains” som att de ska vara onda, men även om jag läser många deckare så upplever jag sällan brottslingarna som rätt igenom onda. Om de inte är psykopater då.

  1. Magnus i Stöld av babian av Anna Karolina. Psykopat.
  2. David i Ingenstans under himlen av Liselotte Willén. En fullfjädrad psykopat.
  3. Sadies man Johnny i 11.22.63 av Stephen King. Psykopat.
  4. Professor Moriarty i serien om Sherlock Holmes. Of course.
  5. Capricorn i Bläckhjärta av Cornelia Funke.
  6. Shere Khan i Djungelboken. Jaja, det är ett djur. Men ondskan personifierad.
  7. Vita häxan i Narniaserien.
  8. Sauron i Sagan om ringen.
  9. President Snow i Hungerspelen.
  10. Lord Voldemort i Harry Potter. Vad är väl den här listan utan Voldemort?