Från SFs hemsida:mothers_day Det är bara några dagar kvar till Mors dag och Sandy, Miranda, Jesse och Bradley planerar på skilda håll hur de ska tillbringa dagen: med en ny kärlek, en förlorad kärlek – eller ingen kärlek alls. Oavsett vilket kommer detta bli en Mors Dag att minnas …

Mother’s Day är en amerikansk film från 2016. Den hade svensk biopremiär 5 maj 2016 och kom ut på DVD i Sverige 22 augusti 2016. Vi (hela familjen) såg den på DVD 24 september 2016.

Jag är en sucker för romantiska komedier och hade spanat in den här filmen. Den fick följa med i en större beställning jag gjorde på Discshop i september.

Mother’s Day är en smått underhållande och charmig historia som bjöd på en hel del leenden och skratt. Jag och resten av familjen hade förväntat oss mer romantik, det var mer en relationskomedi. Vilket gjorde att bägge barnen tyckte den var ”bättre än väntat”. Den var rätt ytlig och enormt amerikansk i de scener som ska vara berörande och fina, då slog det vid några tillfällen över i ren pekoral.  Men jag är som sagt var svag för den här typen av filmer, som handlar om relationer, och är av feelgoodkaraktär. Dessutom så är jag mycket förtjust i filmer där man får möta en mängd olika personer och historier som efterhand löper samman.

Man har dragit ihop en rejält imponerande ensemble, den ena kända skådespelaren efter den andra. De flesta gör en bra insats, även Jennifer Aniston som jag varit besviken på i några tidigare filmer. Jag blir mest förtjust i Jason Sudeikis som spelar Bradley, en ensamstående pappa med hjärtat på rätta stället. Lite besviken är jag på Julia Roberts, som jag normalt tycker är mycket bra, men här känns oengagerad. Men möjligen är det hennes roll och stylingen som begränsar henne.

Den här filmen har fått förödande kritik för att vara tråkig, fördomsfull och fylld av schabloner. The Telegraph skriver Mother’s Day may be the worst thing Hollywood has done to mums since Psycho. Jag kan inte riktigt förstå kritiken till fullo, så dålig var den inte tyckte vi. Min största kritik är nog att man ibland låter fördomar passera obemärkt, i stället för att ta tag i dem och låta de fördomsfulla stå med skammen. Det är en sak jag reagerar på och det är när det plötsligt dyker upp en dvärg och man schabloniserar. Men är den värre än den genomsnittliga amerikanska filmen i den här genren? Nej, det tycker jag inte. Och i vår familj fungerade den som underhållning för stunden.

Omdöme: Väldigt amerikanskt men småroligt och charmigt relationsdrama
Filmbetyg: 4-

IMDB har den betyg 5,6 baserat på 12 628 betyg.
Filmtipset har den betyg 2 baserat på 117 betyg.

Filmen recenseras på Moviezine, MetroDN, SvD och Expressen.