ensmakebitSöndag på bloggen innebär att jag deltar i En smakebit på søndag i regi av den norska bloggen Flukten fra virkeligheten. Veckans smakbitar hittar du här.

Den här veckan har varit jobbig och jag inte hunnit med mig själv helt enkelt. Men istället för att bre ut mig om det tänkte jag ge tre olika typer av smakbitar, som tillfredställer olika sinnen.

Den första blir för er del bara en bild medan för oss så är det en helt annan typ av smakbit. Det här har varit veckan som Internationella Matmarknaden besökt Sundsvall. En höjdpunkt under året faktiskt, med all fantastisk mat man säljer. I onsdags var jag först ner och åt lunch med arbetskamrater (åt spanskt), sen var vi där med familjen på kvällen (vi åt italienskt, franskt, polskt). Sonen var där flera gånger, både med skolan och själv. På fredag efter skola och jobb så gick barnen och jag ner och shoppade fudge, torkad frukt, macroner, cheddar, oliver, salami och parmesan. Och då höll vi oss bara till säkra kort🙂

dsc_0205

Nästa smakbit blir en ljudmässig. Jill Johnson har kommit ut med en ny skiva och jag är helt såld. En del av låtarna blir jag t.o.m. tårögd av. Det bästa spåret, The Night I Cry, finns inte på webben (men har ni Spotify så lyssna!), så det får bli en annan av sångerna:

I eftermiddag ska vi gå på teater men därifrån kan jag ju inte ge någon smakbit, så nu går vi över till den normala, den från en bok. Idag ska jag börja läsa Om jag var din tjej av Meredith Russo. Den handlar om Amanda, som flyttar till en liten stad i amerikanska Södern. Vad ingen vet är att Amanda en gång i tiden var Andrew.

Smakbiten kommer från första sidan:omjagvardintjej

En gnagande röst inom mig påminde mig om att jag bara var en halvtimme hemifrån, och att om jag gick av vid nästa hållplats och promenerade tillbaka till Smyrna kunde jag vara i mitt trygga sovrum innan solen gick ner med den välbekanta doften av mammas stärkelserika matlagning i luften. Hon skulle krama mig och vi skulle sätta oss ner och titta på något gräslig realityprogram tillsammans, och hon skulle somna efter halva programmet, och inget skulle ha förändrats. 
Men någonting måste förändras. För jag hade förändrats.

