ensmakebitSöndag på bloggen innebär att jag deltar i En smakebit på søndag i regi av den norska bloggen Flukten fra virkeligheten. Veckans smakbitar hittar ni här.

Efter en jobbvecka som började intensivt, bl.a. med en resa, och slutade i att jag tvingades vara hemma från jobbet med en migränliknande huvudvärk så kändes prognosen för helgen osäker. Men igår så gav sig huvudvärken bara till känna någon enstaka stund och vi hade en mycket bra dag där vi bara gjorde trevliga saker tillsammans. Jag fick inte så himla mycket läst, men det gjorde faktiskt inget. Idag har vi ingenting på schemat än så länge och det var länge sedan vi hade en sådan söndag.

Jag har precis börjat på en ny bok – Stöld av babian av Anna Karolina. Den här har jag planerat att läsa sen den kom, med det har inte blivit av. Nu kommer Anna Karolina på Svenska Deckarfestivalen i Sundsvall och innan dess ville jag åtminstone ha läst hennes första bok.

Smakbiten kommer från sid 15stoldavbabian
”Sorry att jag inte fixade det förut.” Tobbe satt med huvudet tungt lutat mot nackstödet.
Amanda styrde polisbilen på de mörka gatorna. ”Det är lugnt.”
”Jag är glad att jag åkte med dig.”
”Jag vet, nästa gång är det jag som inte pallar.” Hon log mot Tobbe och han såg tacksam ut. 
Hon tänkte att det aldrig skulle hända. Att hon inte pallade. Hon hade sagt det för hans skull. Ville inte att han skulle känna sig dum för att han hade gråtit. En stor, stark polis med vapen och batong som grät. Men det var okej. Hon önskade att det var hon som kunde gråta. Det hade hon inte gjort på flera år. Inte sedan…