Från förlagets hemsida:monster11 år gamle Thea Dahl går av skolebussen og løper glad hjemover.
Når hun kommer hjem, er hun i sjokk. Hva så hun, hva skjedde?
Familien Dahl lever med skjult identitet, de er drapstruet av Anne Dahls eksmann og Theas far.
Har han klart å spore dem opp? Terroren hjemsøker den lille familien.
Så skjer et drap. Som endrer alt.
Med god hjelp av en sykemeldt Ole Vik og hans vikar Marte Mellingen avdekker Cecilie Hopen en kriminell ondskap de erfarne etterforskerne knapt har sett maken til.

Monster av Jørgen Jæger kom ut 2015. Jørgen Jæger är en norsk författare som debuterade 2003 med Skyggejakten, den första i serien om länsman Ole Vik och hans kollegor. Jørgen Jæger har arbetat med försäljning och administration och innan han blev författare på heltid skrev han kriminalnoveller i veckotidningar. Monster är den åttonde boken i serien om Ole Vik.

Jag hade läst om Monster på en del norska bokbloggar och satt upp den på min nyfikenlista. När vi var i Trondheim i augusti så stod den bland pocketnyheter och jag slog till. Började läsa den där på plats. Vad jag inte hade uppfattat var att det var den åttonde boken i en serie!

Monster är en lättläst och välskriven deckare i nordisk stil. Det här är den typen av krim som jag gillar, med flyt i beskrivningarna och en vardaglig miljö. I synnerhet så gillar jag karaktärerna, och drar en lättandens suck över att poliserna beter sig professionellt. Jag är less på alla böcker där poliser hamnar mitt i mysteriet, och antingen beter sig oprofessionellt eller rent av kriminellt. Den är som sagt var lättläst, och norskan är inget problem, men ändå tar den ett tag för mig att läsa. Den är bra, men ändå ingen bok jag kastar mig över varenda ledig minut. Det är också många miljöbeskrivningar – vackert, men lite för långrandigt ibland.

Det är synd att jag kom in i den här serien i den åttonde boken, för även om den i princip är ”fristående” och jag inte tycker jag saknar någon väsentlig information för att följa huvudmysteriet så är det väldigt många referenser till tidigare händelser i serien när det kommer till poliserna. ”Mysteriet” är helt OK tycker jag, det håller. Jag blir inte överraskad, men kan känna skräcken och spänningen. Det känns som om författaren försöker göra ett politiskt ställningstagande, men samtidigt får inte den delen inte tillräckligt med utrymme.

Jag skulle definitivt kunna tänka mig att läsa mer av Jørgen Jæger, men undrar om inte tidigare böcker är lite ”spoilade” nu. Monster slutar med en cliffhanger så jag kanske helt enkelt ska satsa på nästa bok i serien, som faktiskt redan kommit ut.

Omdöme: Välskriven norsk krim om att ständigt leva på flykt
Betyg: 4

Bloggat om boken har Tine sin blogg, Artemisias verden, I Bokhylla och Min bok- og maleblogg

Mer om boken kan du läsa här.
Förlag: Juritzen

Mitt exemplar var nyinköpt i Trondheim.
Utläst 7 augusti 2016.