hettihyllanDags för Hett i hyllan – inspirerad av Bokföring enligt Monika som skriver så här:

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

Vi är fortfarande i augusti 2012 när det nu är dags för trettonde inlägget i den här serien. Vid hemkomsten från en resa så ligger det en bok och väntar. Om jag inte minns fel så var det här vinsten i en utlottning inne på bokbloggen Tidningsida. Vinsten var två böcker, den ena (En dag till skänks av Anna Gavalda) har jag läst men inte Jävla John av Eva Dozzi. Så här står det på nätet om boken:

Året är 1963 och Beatles är på sitt första Sverigebesök. Det är fortfarande några månader kvar innan Beatles slår igenom riktigt stort över hela världen. På hotellet finns långa, blonda Katja som pluggar musik och jobbar extra som hotellstäderska. En kväll blir hon uppkallad på ett av rummen för att städa upp efter en av killarna i bandet. Där möter hon en stupfull John Lennon. Och det blir ett möte ingen av dem kan glömma, och som får konsekvenser för både John och Katja många år framåt. Jävla John är en underbar, tidstrogen berättelse om musik och kärlek, men också om idoldyrkan och kändisskap.

Det låter som en bok jag kunde tänka mig att läsa och Eva Dozzi har varit mer flera år i min Boktolva utan att jag kommit till skott.

javla-john