Veckans-bokbloggsfraga-300x273I veckans bokbloggsfråga frågar Barnboksbloggen: Vad föredrar du – att välja sådana böcker som du vet att du kommer att tycka om eller att läsa varierat för att utmanas i din läsning? Föredrar du alltså att läsa en genre du är van vid eller väljer du hellre nya genrer? Gillar du att prova böcker från för dig nya världsdelar eller böcker som handlar om för dig nya ämnen, eller föredrar du det hemtama som du vet är säkra kort? 

Det här blir nog ett å ena sidan å andra sidan svar.

När jag numera säger ja till recensionsexemplar så försöker jag verkligen välja sådana som jag tror jag ska gilla, och fokuserar gärna på deckare. Det blir helt enkelt för jobbigt annars, inte rättvist mot författaren att skriva en recension om det är en bok som jag redan innan är tveksam till. Är jag dessutom stressad och trött, ja då väljer jag definitivt böcker jag tror jag ska gilla och som flyter lätt. Det behöver inte vara en bok i en serie jag följer, men jag ska i alla fall ha läst om den så jag tror att den är rätt för mig.

Men samtidigt så deltar jag ju i utmaningar. Makeutmaningen är en, och i det konceptet ingår att jag ska bredda min läsning också. Dessutom är jag med i en bokcirkel och där väljer jag ju inte bok men vill i möjligaste mån läsa den bok som valts.

Så å ena sidan hemtamt, å andra sidan utmaningar🙂