Från Discshop:sing_street_import I 1980-talets lågkonjunktursdrabbade Dublin blir Connor tvungen att byta skola, från en trygg privatskola till en ruffig kommunal skola i innerstan. Med sin äldre bror som mentor startar den egensinnige 15-åringen ett band. Connor börjar skriva sångtexter och glambandet hittar sitt eget sound. Han antar namnet Cosmo och lyckas övertyga den mystiska och supercoola Raphina att vara med i bandets musikvideor och försöker samtidigt vinna hennes hjärta.

Sing Street är en irländsk film från 2016. Den verkar inte ha gått på svensk bio men den kommer på DVD i Sverige i november 2016. Vi (jag och maken) såg den på DVD (import) 13 september 2016.

När jag gjorde en större beställning på Discshop för någon vecka sedan så la maken till några filmer, däribland Sing Street som han hade spanat in. Den fanns då bara som import, men jag såg nu att den kommer att komma med svensk textning i november. När vi en helt vanlig vardag skulle se en film föll valet på den här. För vem kan säga till en film med 80-talsmusik?

Sing Street är en mycket charmig och välgjord film. Det finns en värme i historien och i karaktärerna som gör mig glad och berörd. Det är ingen enkel värld Conor lever i, det finns gott om udda karaktärer och tragiska livsöden. Men mitt i det tragiska och eländiga så förmedlas hopp och kärlek. Tonen är finstämd.

Musiken i Sing Street gör mycket till att jag tycker om filmen. Det är 80-talsmusik blandad med musiken som Conor och hans vänner komponerar och framför. Det är Duran Duran, The Cure, Hall & Oates m.fl. men allra mest berör faktiskt Sing Streets egna låtar med bra texter och engagerande framföranden som kopplar starkt till filmens berättelse. Det är underhållande att se reaktionerna på 80-tals videor som visas på TV, och metareferenserna i bandets styling och beteende till de band som Conor får upp ögonen för genom sin bror Brendan gillar jag.

Förutom Aidan Gillen som spelar Conors pappa, är det inga skådespelare som jag känner igen i filmen, och efter en titt på IMDB så konstaterar jag att de flesta har en relativt kort karriär bakom sig. För alla killarna i bandet så är det deras första film. Men de är genomgående mycket bra, och känns verkliga. Speciellt förtjust är jag i Jack Reynor som Conors bror Brendan. I grunden är han en tragisk karaktär som inte klarat att göra något av sitt liv, men ändå klarar han att förmedla hopp till sin bror. Relationen mellan bröderna berör mig oerhört starkt.

Sing Street är en fin berättelse om vänskap och omtanke (mer än kärlek trots kärlekshistorien som finns med) med ett riktigt bra soundtrack. Det som drar ner intrycket något är det överspända slutet som har en biton jag inte gillar. Vad händer efter filmens slut? Eller är det bara jag som läser mycket spänningslitteratur som ser ett potentiellt mörker?

Omdöme: Charmig irländsk film om vänskap med ett riktigt bra soundtrack.
Filmbetyg: 4+

IMDB har den betyg 8,1 baserat på 16 850 betyg.
Filmtipset har den betyg 5 baserat på 83 betyg.

Den har en egen hemsida.

Filmen recenseras på The Telegraph och The Guardian