ensmakebitSöndag på bloggen innebär att jag deltar i En smakebit på søndag i regi av Flukten fra virkeligheten. Veckans smakbitar hittar du här.

Efter en fylld jobbvecka så är det riktigt skönt med helg. Lördagen innebär en del praktiskt, inklusive fotbollsmatch, men vi hann också ner på Stenstadsdagarna. Trevligt när det händer saker nere på stan, och som vi bor nu tar det bara fem minuter att hamna mitt i centrum. Jag hann ner för att lyssna på och prata med Elin Olofsson och Gabriella Ullberg Westin på Höstbokfestivalen vid Akademibokhandeln. Bilder finns på min Instagram. Svenska Deckarfestivalen hade också ett bord, och de som jobbade där hade helt fantastiska kostymer. Kolla Instagram eller Facebook som tillhör Svenska Deckarfestivalen!

Idag ska vi ta det lugnt här hemma, och jag hoppas verkligen få en del läst. Boken jag läser är Odinsbarn av Siri Pettersen. Norsk fantasy, fast jag läser den på svenska. Känns som jag är typ sist med att läsa den! T.o.m. min make har läst den, och det är skälet till att den ingår i årets Makeutmaning.

Smakbiten kommer från sid 39odinsbarn

Hirka kände hur det knöt sig i bröstet. Så obeskrivligt underbart det måste vara att kunna glädja sig. Tänk om det hade varit hon. Tänk om hon varit som Sylja, som alla andra, och kunnat ha fjärilar i magen. kunnat dörmma om att besöka Manfall, och att se Eisvaldr – Siarens hem – som var en hel stad i sig själv, eller den mytomspunna Salen, där Riten ägde rum, musiken, dansarna och Rådet och …
Rime.