hettihyllanDags för Hett i hyllan – inspirerad av Bokföring enligt Monika som skriver så här:

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

I maj 2012 så fick jag uppenbarligen flera tillskott som inte blev lästa. Hela tre av dem hamnade hos mig under Den stora bokbytardagen 25 maj. Då var jag nere på Vängåvans bokhandel och bytte böcker. Bytet förevigades och finns här.

Sen var jag tillbaka senare på dagen och då intervjuades jag av P4 Västernorrland. Då fick jag med mig den tredje boken: Den amerikanska flickan av Monica Fagerholm. Det var en sådan bok som jag var helt säker på skulle vara något för mig efter att ha läst om den.  Så här beskrivs den på nätet:

Hösten 1969 i Trakten. Livet rämnar. Den amerikanska flickan Eddie hittas drunknad och hennes vän Björn har hängt sig.

Från denna händelse strålar berättelserna i romanen ut, bakåt och framåt i tiden – till och från olika platser, med Trakten som knutpunkt. Historien om Den amerikanska flickan går som en ibland skimrande vacker, ibland dov och mörk tråd genom tiden – det vävs rykten om den, viskas, fantiseras…

Och när Sandra och Doris från Trakten några år senare börjar nosa på historien och ger sig in på att rekonstruera den slutar det med en ny tragedi.

denamerikanskaflickan

 

Jag tycker fortfarande den låter intressant och har ingen aning om varför jag inte läst den än.