Från SF:allegiant_blu_ray Efter de omvälvande insikterna i Insurgent, måste nu Tris fly tillsammans med Four och ta sig bortom den höga mur som omringar Chicago. För första gången någonsin, måste de att lämna den enda stad och den enda familj de någonsin har känt. Väl ute, är gamla kunskaper snabbt meningslösa i ljuset av chockerande nya sanningar. Tris och Four måste snabbt bestämma sig för vilka de kan lita på då ett uppror innanför muren blossar upp och hotar hela mänskligheten För att överleva, måste Tris göra omöjliga val som handlar om mod, lojalitet, uppoffring och kärlek.

Allegiant är en amerikansk film från 2016. Den hade svensk biopremiär 9 mars 2016 och kom ut på DVD 12 juli 2016. Vi  (jag, maken och sonen) såg den 27 augusti 2016. Den är baserad på boken av Veronica Roth med samma namn.

Som framgick i Bokblogsjerkan i fredags så läser jag allra helst böcker innan jag ser filmatiseringen. Men jag gillar filmatiseringar av böcker. Jag hade tidigare läst Divergent och Insurgent och vi har förstås sett filmerna. När det nu var dags för Allegiant på film så fick jag en knuff att läsa den i somras. Förvånande nog så tyckte jag det var den bästa boken i trilogin. Mer exakt varför kan ni läsa här.

Det är lite knepigt att skriva om den här filmen efter att jag läst boken. För det här är nästintill en helt annan story. Det är så mycket som skiljer sig så jag inte vet vad jag ska tycka om filmen. Gång på gång medan vi såg filmen tänkte jag på allt som skilde och hur mycket det irriterade mig. Personerna är desamma, men de har andra roller i historien och är annorlunda.

I boken uppskattade jag att man tagit saker från 2000-talet som vi tycker är självklara (som flygplatsen O’Hare) och man får se den genom ögonen på de som vuxit upp i en helt annan verklighet. Men i filmen har man brassat på med en massa framtidseffekter, det ska vara så avancerat teknologiskt som möjligt. Det blir en ”vanlig” sciencefiction film och det är inte styrkan i böckerna. Samhällskritiken försvinner också i alla effekterna. Men det värsta är att de ändrat så mycket i historien att man knappast kan komma fram till samma slut som i boken (för ja – eländet har delats upp på två filmer).

Finns det då något som är bra? Jo, om jag för ett ögonblick kan koppla bort boken så kan jag se att det är snygga miljöer, imponerande samhällen som de byggt upp (om än inte i Hungerspelsklass). Det är en bra actionfilm i sig, och utan boken som referensram fungerar historien. Jag gillar också hur Tris och David ser olika på den nya miljön de kommer till och de konflikter som uppstår. Jeff Daniels är en riktigt bra David – obehaglig på ett krypande sätt i början.

Mer om hur filmen och boken skiljer sig (inklusive spoilers) finns att läsa här eller här.

Har du inte läst boken så kan du nog se filmen. Men har du läst boken rekommenderar jag att du undviker filmen!

Omdöme: Dystopi med snygga miljöer och action utan större likheter med boken
Filmbetyg: 3+

IMDB har den betyg 5,8 baserat på 48 609 betyg.
Filmtipset har den betyg 2 baserat på 335 betyg.

Filmen recenseras på Moviezine, DN, Expressen och Zellys bokblogg