Från förlagets hemsida:enendarisk Ambra Vinter är journalist på Sveriges största kvällstidning. Knivskarp, kaxig och idealistisk. Dagarna före jul skickas hon ut på ett jobb som ingen annan vill ha. Till kylan, snön och det eviga mörkret i Kiruna. En stad som väcker upp plågsamma minnen från hennes förflutna.
Tom Lexington är före detta elitsoldat. Efter att ha överlevt en helikopterkrasch och fångenskap har han isolerat sig i skogen i Norrbotten. Traumatiserad och sviken har han bara ett mål: att vinna tillbaka kvinnan han förlorat till en annan.
Slumpen för två sårade personer i varandras väg. Medan Ambra arbetar med att slutföra sitt uppdrag och Tom försöker finna en mening med tillvaron, uppstår en oväntad attraktion. Mot bakgrund av polarnätter och norrsken ställs frågan på sin spets: kan man älska någon som man inte litar på?

En enda risk av Simona Ahrnstedt har recensionsdatum idag, 5 september 2016. Simona Ahrnstedt är leg. psykolog, kbt-terapeut och författare som debuterade 2010 med Överenskommelser. Hon brukar också kallas Sveriges romancedrottning. En enda risk är hennes sjätte bok, och en fristående fortsättning på En enda natt och En enda hemlighet.

För några år sedan skulle jag ha sagt att min period då jag läste romance sedan länger var över. Men nu säger jag inte det längre. För jag läser Simona Ahrnstedts böcker. Jag har läst alla hennes böcker och kan varmt rekommendera dem (mina recensioner av tidigare böcker finns under Recensioner högst upp på sidan). Så snart jag noterade att det skulle komma en ny bok av henne så hamnade den högt på listan med böcker jag bara måste ha. Förlaget var vänligt nog att skicka recensionsexemplar. Flera stycken faktiskt, inklusive en signerad och en specialutgåva.

En enda risk är en härlig och mycket välskriven bok. Det var precis vad jag behövde och faktum är att jag knappt kunde lägga ifrån mig den. Det var en sådan bok som jag både längtade efter att läsa och inte ville att den skulle ta slut. Som tur var så var det en rätt tjock bok, så den räckte länge trots att jag läste så fort jag kom åt.

Språket är välavvägt och njutbart samtidigt som En enda risk är lättläst. Den är äkta romance med förvecklingarna, men jag gillar verkligen att veta att det helt enkelt ska sluta lyckligt, vilket ger det extra leendet under läsningen. I en del romance så känns tyvärr komplikationerna krystade och man har mest lust att skaka om huvudpersonerna och skrika åt dem att sluta missförstå varandra. Men i En enda risk så är missförstånden realistiska, vilket jag tror beror på att grundhistorien är allvarlig, och vi rör oss inte längre mitt i överklassen (som de två tidigare böckerna i serien). I synnerhet är det Ambra som jag fastnar för, det är inte svårt att se hur skadad hon är av sin uppväxt och lida med henne.

I romance ska det ju också finnas passion och attraktion, och det är Simona Ahrnstedt fantastiskt bra på att beskriva. Perfekt! Inte det minsta pinsamt (som vissa andra författare, ingen nämnd), utan bara riktigt bra skrivet. En enda risk utspelar sig i hög utsträckning i Kiruna, och det är snö och kallt och dramatiskt. Det är ganska bra reklam för vinterturism, men stundvis känns det lite väl mycket. Det vore intressant att höra vad någon som bor i Kiruna tycker om beskrivningarna.

Simona är dessutom en mycket trevlig och naturlig person, hon var väldigt underhållande på Bokens Afton här i Sundsvall. Mer om besöket finns att läsa på hennes blogg. Hon berättade då att det var andra gången hon var i ”Norrland” och med en humoristisk och ödmjuk ton kunde man inte annat än att förlåta henne för att hon klumpade ihop Sundsvall och Kiruna där hon varit precis innan för att göra research för den här boken.

Detta är i mitt tycke Simona Ahrnstedts bästa bok hittills. Jag hoppas på många fler böcker från henne.

Omdöme: Välskriven och härlig romance med en allvarlig grund.
Betyg: 5-

Mer om boken kan du läsa här eller här.
Förlag: Forum

Mitt exemplar var ett recensionsexemplar från förlaget. Tack för det!
Utläst 2 september 2016.