ensmakebitSöndag på bloggen innebär att jag deltar i En smakebit på søndag i regi av Flukten fra virkeligheten. Veckans smakbitar hittar ni här.

Veckan som gått så var det full fart på jobbet, så helgen är välbehövlig. Mycket att göra hemma men inte så mycket inbokat. Igår hann jag läsa ”på riktigt”, dvs ägna ordentligt med tid åt boken jag började på förra söndagen – En nästan sann historia av Mattias Edvardsson. Så mycket så jag läste ut den, och började på en ny: Oktober är den kallaste månaden av Christoffer Carlsson. Det är en efterlängtad bok, och ett recensionsexemplar. Det är en ungdomsbok som kort beskrivs: Oktober är den kallaste månaden handlar om ett brott, och om en syster som söker sin bror. Det är berättelsen om en enslig bygd där någon ljuger, och om priset man betalar för att växa upp.

Smakbiten kommer från sid 13:oktoberärdenkallastemånaden

Morrandet från en motor och knastrandet av däck som tog sig fram på grusvägen växte och kom närmare, tills mammas blåa Ford svängde in på uppfarten och stannade. Jag reste mig och gick in, fast besluten om att fortsätta ljuga för henne om det behövdes.