toptentuesdayI veckans Top Ten Tuesday har The Broke and the Bookish satt temat till: Ten Books That Have Been On Your Shelf (Or TBR) From Before You Started Blogging That You STILL Haven’t Read Yet (this is going to be sad considering how many of those I have unread six years later…)

Hm – det här krävde ju lite ”utgrävningar” i hyllorna. Vår bokföring har vi inte haft så länge, och jag hade inte så bra koll innan jag började blogga… Dessutom är mitt minne så att jag ibland är osäker på om det är min eller makens bok. Och ibland vet jag inte om jag läst den eller inte😉 Men å andra sidan är det ju ingen som kan säga emot mig.

  1. The Little Friend av Donna Tartt. Tror jag köpte den eller önskade mig den efter att ha läst The Secret History.
  2. Idag hade jag helst inte velat träffa mig själv av Herta Müller. Julklapp 2009 av pappa.
  3. Om hjärtat ännu slår av Aino Trosell. Årets bästa svenska kriminalroman 2000 och inhandlad på rean.
  4. The Shipping News av E Annie Proulx. Inköpt 1995 i Knoxville. Den började jag på, men läste aldrig klart så den får vara med här.
  5. Hitler av Ian Kershaw. Present av pappa. Han brukade ofta träffa rätt men en biografi om Hitler på över 1000 sidor?
  6. What Came Before He Shot Her av Elizabeth George. Jag har läst alla böcker av henne annars, men den här var så annorlunda så jag gav upp den efter ett par sidor. Inköpt 2006.
  7. Till min dotter i Frankrike av Barbara och Stephanie Keating. Julklapp 2004 av svärmor. Visste inte ens att jag hade den…
  8. Holgerssons av P C Jersild. Inhandlad på bokrean 1994. Om jag läst den så gick den spårlöst förbi…
  9. Öken av J M G Le Clézio. Nobelpristagare 2008, och jag tippar att jag fått boken av min pappa samma år.
  10. Bremer av Carina Burman. Tror det är en present från min mamma.

Håhåjaja, jag kanske verkligen borde gå igenom bokhyllorna och leta hyllvärmare som är gamla? Om det inte vore så deprimerande…