perfect_man_import_sv_textEfter att Hollys mamma Jean ännu en gång beslutat att de ska flytta efter att ett förhållande till en man som hon trott varit drömmannen tagit slut så har Holly ledsnat. Hon beslutar sig för att med hjälp av en ny kompis konstruera den perfekta mannen. De tar hjälp av kompisens morbror Ben för att lista ut hur den perfekta mannen ska bete sig. Medan Jean blir mer och mer övertygad om att hon har hittat den rätta mannen så kommer Holly närmare sina nya vänner, samtidigt som hon inte vill komma för nära. Men när ska Jean upptäcka sanningen?

The Perfect Man är en amerikansk film från 2005. Den kom ut på DVD i Sverige 14 december 2005. Vi (jag, maken och dottern) såg den 6 augusti 2016 hyrd från Microsoft Play.

Dottern hade sett en bit av den här filmen när den sändes tidigare i år på TV men hade inte kunnat se klart den. Så när det var hennes tur att välja lördagsfilm letade vi efter andra möjligheter att se den, och hittade den till slut som hyrfilm på nätet.

The Perfect Man är en amerikansk romantisk komedi, med allt vad det innebär. Den är lite småcharmig och gullig, men också väldigt förutsägbar. Tyvärr är rolluppsättningen och historien schablonmässig. Jag är svag för romantiska komedier, och kan överse med det mesta i genren, så jag har behållning av filmen. Men jämfört med en hel del annat i samma genre håller den inte riktigt måttet. Det är dock värt att lägga till att dottern, som kanske är närmare i målgrupp, gillade filmen.

Ett av mina problem är nog att jag inte är så förtjust i Heather Locklear. För mig är hon alltid förbunden med Melrose Place där hon var en bitch, och hennes rollprestation är inte sådan att jag kan glömma vem hon är och bara se rollkaraktären. Chris North passar som bäst i den här typen av roller, hans karaktär har en del bra repliker, och när han ler lite snett så kan man förstå att han ska vara en charmig karl. Och i den här filmen behövs inte så mycket mer.

Å ena sidan är sensmoralen lite tveksam, att man ska jaga den ”sanna” kärleken. Fast å andra sidan så tycker jag utvecklingen i förhållandet mellan mamman och dottern är något som är värt att fundera över (mer vill jag inte säga med risk att det blir en spoiler). För föräldrar påverkar sina barn genom sitt sätt att vara mer än man ibland tänker på.

Omdöme: Förutsägbar romantisk komedi om att leva upp till förväntningar.
Filmbetyg: 3+

IMDB har den betyg 5,5 baserat på 23 553 betyg.
Filmtipset har den betyg 2 baserat på 2135 betyg.

Filmen recenseras på Cinemablend