love-heart-hand-romanticI veckans utmaning skriver Kulturkollo:

Det finns mycket bra grejer om kommer från Danmark, inte sant? Massor av bra deckare både i bokform om som TV-serier. Filmer som utmanar, griper tag och roar. Snygg design och tidlösa konstnärer.

Veckans utmaning är att göra en “best of”-lista över dina danska favoriter.

  1. Min bästa danska författare/bok
  2. Min bästa danska film
  3. Min bästa danska TV-serie
  4. Mitt bästa danska kulturtips (kan vara vad som helst som du gillar t.ex. musik, mat, konst, en plats, en person)

Åh – nordiskt! Då går jag igång! ”Danskt” räcker som trigger för mig, såväl i böcker som TV-serier. Nu senast så var det allt jag uppfattade om den nya serien som började på SVT häromveckan (finns på SVT-play) som av någon outgrundlig anledning heter Follow the Money på ”svenska”, då den heter Bedrag på danska. Verkar lovande efter första avsnittet som vi såg häromdagen.

Men nu var det frågorna. Svårt att välja! Så det får bli flera svar helt enkelt. Utom på en fråga…

  1. Min bästa danska författare/bok
    Jag har läst flera böcker av danska författare men bara några få på danska. En som jag läste för många år sedan är Skæbneanekdoter av Karen Blixen som jag minns som verkligt bra. På Köpenhamns flygplats köpte jag för några år sedan Svinehunde av Lotte och Søren Hammer. Mycket bra dansk krim!
  2. Min bästa danska film
    Här går jag faktiskt bet. Vi har inte sett A Royal Affair eller Jakten som brukar nämnas som riktigt bra danska filmer. En som vi såg för många år sedan är Den enda rätta. Minns inte hur den var, så det kanske är dags att se om den.
  3. Min bästa danska TV-serie
    Här däremot kan jag inte välja. Står det dansk serie så ser vi det. Och hur ofta som helst är det bra. I topp sätter jag dessa två serier: Mordkommissionen. En av de allra bästa Tv-serier jag någonsin sett. Dansk krim och Tv när det är som bäst. Borgen. Jag som inte ens är intresserad av politik tycker detta är riktigt bra.
    Ytterligare exempel på serier vi följt och tyckt varit bra: Lykke, Arvingarna, Lærkevej, Dicte och Brottet
  4. Mitt bästa danska kulturtips (kan vara vad som helst som du gillar t.ex. musik, mat, konst, en plats, en person)
    Köpenhamn tillhör mina favoritstäder. Senast jag var där var med sonen förra sommaren. Vi åt god mat, vandrade runt, såg turistfällorna men hittade också små guldkorn som ett torn med riktigt bra utsikt.
    Jag vill också rekommendera ett besök i Skagen för att gå på Skagens konstmuseum. Jag var där med min pappa för många år sedan. En upplevelse trots att vi var där i november.

    Och så vill jag tipsa om lite musik – den danska sångerskan Fallulah! Vi fick upp ögonen (öronen?) för henne när hon sjöng ledmotivet till TV-serien Lykke, men det är fler av hennes låtar som är bra.

Nej, nu kom maken och frågade om jag ville se del två av Follow the Money. Selvfølgelig