Från Discshop: railway_man_blu_rayEric Lomax var en brittisk officer som tillfångatogs under Andra världskriget och tillsammans med tusentals allierade krigsfångar tvingades bygga järnvägen mellan Burma och Thailand. Tortyren och upplevelserna i fånglägret har lämnat honom djupt traumatiserad och avstängd från omvärlden. År senare förälskar han sig i Patti, en kvinna som blir fast besluten om att befria Eric från hans demoner. Med hjälp av Patti och sin bästa vän Finlay återvänder Eric till fånglägret och lyckas spåra rätt på den japanske officeren som kidnappade och torterade honom.

The Railway Man är en brittisk/australiensisk film från 2013. Jag hittar ingen information om svensk biopreminär men den kom ut på DVD 3 september 2014. Vi (hela familjen) såg den 30 juli 2016. Den är baserat på en biografi av Eric Lomax med samma namn.

The Railway man är ett tungt och starkt drama med en imponerande uppsättning huvudrollsinnehavare. I huvudrollen som den äldre Eric Lomax ser vi Colin Firth. Hans fru Patti spelas av Nicole Kidman och hans vän Finlay spelas av Stellan Skarsgård. Jag gillar Colin Firth såpass mycket så jag gärna ser en film om han är med. Mycket mer behövs inte för att övertyga mig. Stellan Skarsgård är riktigt skicklig här, och passar oerhört bra i rollen. Lite mot strömmen så är jag inte förtjust i Nicole Kidman, men jag tror detta är en av hennes absolut bästa rollprestationer. Även flera av de mindre kända skådespelarna är mycket bra.

The Railway Man är en oerhört gripande och riktigt tung historia, inte minst för att man vet att det finns en verklighet bakom. Det känns också som en viktig berättelse om möjligheter till förlåtelse, och vad krig innebär för mänskligheten. Men den är också så tung att jag inte riktigt förmår hålla koncentrationen uppe, det blir lite för jobbigt att ta in, det finns inga andningspauser, och stundvis är det som det hela tas om och om. Jag tycker också det finns en svacka i berättandet just innan Eric återvänder till fånglägret, vilket gör att min koncentration svajar ännu mer.

Efter att vi sett filmen så googlar jag förstås lite och läser mer om Eric Lomax. Vilket gör att mitt intryck blir betydligt sämre av honom. Enligt de artiklar som publicerades i engelska tidningar (t.ex. här) i samband med filmpremiären hade han en familj med fru och två barn innan Patti, och de fick stå ut med en hel del. Anledningen till att de är utelämnade ur filmen verkar vara att de också är utelämnade ur hans egen biografi. Mycket märkligt! Det är ett riktigt tragiskt människoöde vi får ta del av. Själva mötet mellan Eric Lomax och Nagese Takashi finns också filmat som en dokumentär!

Omdöme: Sevärd stark berättelse om förlåtelse mot alla odds
Filmbetyg: 4

IMDB har den betyg 7,1 baserat på 27 853 betyg.
Filmtipset har den betyg 4 baserat på 318 betyg.

Filmen recenseras på The Guardian och Moviezine