Från Norstedts hemsida:enskuggablott När Puck Bure kommer hem till Stockholm efter en utlandsresa hittar hon inte sin man Eje hemma i lägenheten, utan en vacker ung kvinna i badkaret, strypt och dränkt!
Varför befann hon sig i makarna Bures hem? Och vem kan ha velat röja henne ur vägen. Den efterlämnade nyckelknippan på bordet är en ledtråd.
Det visar sig att nycklarna går till Humanistiska Biblioteket, där den döda tillhört en krets ambitiösa akademiker som mellan bokhyllor och forskarbord förlorat sig i kärlek, avund och svart­sjuka.
En av dem måste vara skyldig.

En skugga blott av Maria Lang kom ut 1952 samt i nyutgåva 2013. Maria Lang är en pseudonym för Dagmar Lange, som gav ut 47 böcker mellan 1949 och 1990. En skugga blott är den fjärde boken i serien om Puck Bure och Christer Wijk, som är hennes mest kända serie.

Jag började läsa Maria Langs deckare 2012 och hade hittills läst åtta böcker av henne. Just En skugga blott, som är den fjärde i serien, saknades i den kronologiska ordningen, så jag blev mycket glad när jag hittade den när vi var i Nora nu i somras. Naturligtvis så började jag läsa den kort efter – hennes böcker är perfekt sommarläsning, och lite av en tradition att läsa när vi är hos svärmor i Örebro.

En skugga blott är en riktigt bra pusseldeckare med alla de komponenter som jag önskar mig i en sådan. Det är en väl sammanhållen historia i en intressant miljö – Humanistiska biblioteket i Stockholm. Den är välskriven och lättläst, och språket känns inte så gammaldags som i övriga böcker. Jag sträckläste den och hade stor behållning av den.

Normalt så brukar jag irritera mig en hel del på Puck som ofta framstår som virrig och irrationell, men i den här boken så befinner hon sig i sin yrkesmiljö och framstår aningen mer skärpt. Om än rätt osäker på Eje. Återkommande i Maria Langs böcker är att det handlar om förhållanden som det smygs med, och en del av mysteriet blir att lista ut vem som har haft ett förhållande med vem. Det känns delvis rätt modernt och vågat.

En skugga blott är i mitt tycke Maria Langs bästa deckare. I alla fall så långt som jag kommit i serien.

Omdöme: Välskriven pusseldeckare från 50-talet om passion, svek och hämnd.
Betyg: 4

Bloggat om boken har Endast Eböcker, Boktanken och Ett hem utan böcker

Mer om boken kan du läsa här eller här.
Förlag: B Wahlströms bokförlag (min upplaga)

Mitt exemplar var inhandlat i Nora 12 juli 2016.
Utläst 14 juli 2016.