toptentuesdayI veckans Top Ten Tuesday har the Broke and the Bookish satt temat till:  Top Ten Tuesday REWIND — go back and do a topic you missed over the years or recently or a topic you really want to revisit.

Tack och lov för listan som bifogades till det här temat. Jag är lite osäker på vilka jag gjort, men den 22 februari 2011 var temat Top Book to Movie Adaptions. Jag gjorde den inte då, för då hade jag inte upptäckt Top Ten. Jag har gjort liknande senare, men nu var det ett tag sen.

Jag väljer 10 stycken filmatiseringar där jag tyckte filmen var bra. Det innebär inte att den nödvändigtvis följt boken bra. I vissa fall så har filmatiseringen överträffat boken.

Utan inbördes ordning.

  1. Hungerspelen (Suzanne Collins). Hela serien av filmer tycker jag är väldigt välgjorda. Och bättre än böckerna.
  2. Slumdog Millionaire (Vikas Swarup). Det är i själva verket en helt annan historia än i boken, men ändå har man lyckats förmedla rätt stämning. Och det är en bra film!
  3. En dag (David Nicholls). Jag älskade boken, och riktigt levde inte filmen upp till det. Men bra var den.
  4. Flyga drake (Khaled Hosseini). Ännu en favoritbok. Och en bra film.
  5. Änglar och demoner (Dan Brown). Nu var det länge sedan jag läste boken, men filmen har jag sett flera gånger och tycker den är riktigt bra.
  6. En man som heter Ove (Fredrik Backman). Som jag skrivit tidigare så var jag högst skeptisk till att filmatiseringen skulle fungera. Men oj vad glad jag blev att jag hade fel – det är en fantastisk filmatisering!
  7. Cloud Atlas (David Mitchell). Såväl bok som film är rätt speciella, men bägge har klara kvaliteter.
  8. Divergent (Veronica Roth). Inte lika snygg filmatisering som Hungerspelen, men ändå sevärd i genren.
  9. Jag reser ensam (Tore Renberg). Inte suverän, men charmig och underhållande. Som boken.
  10. Svärdet och spiran (Ken Follett). Skiljer en del, men filmatiseringen har ändå resulterat i en sevärd miniserie.