Från Filmtipset:lantana Fyra äktenskap binds samman i en blandning av kärlek, vänskap och svek. Ett thriller-drama om de misstag vi gör, om konsekvenserna man får ta och om om de försök vi gör för att ställa allt till rätta.

Lantana är en australiensisk film från 2001 som bygger på pjäsen Speaking in Tongues av Andrew Bovell. Den hade svensk biopremiär 28 mars 2003 och kom ut på DVD i Sverige 6 september 2006. Vi (jag, maken och sonen) såg den på DVD 27 juli 2016.

Hur den här filmen hittade hem till oss har vi delade meningar om, men klart är att den stått ett bra tag i hyllan och väntat. Varför den gjort det är också oklart…

Av någon anledning så hade jag förväntat mig en deckare/thriller. Kanske för att det på baksidan talas om en försvunnen kvinna och de första scenerna visar en död kvinna. Eller ”fängslande thriller” på framsidan? Men trots mysteriet i med vem kvinnan är och vad som hänt henne så skulle jag varken kalla detta en deckare eller thriller. Ett drama med med mystiska förtecken, definitivt.

Lantana överraskade mig positivt. Jag hade rätt låga förväntningar (vilket också kan förklara att den var osedd så länge). Trots en hel del skillnader så får jag tydliga Short Cuts-vibbar, och eftersom jag tyckte den filmen var helt fantastisk så är det positivt. Berättartricket att ha flera parallella historier om människor som visar sig ha oväntade beröringspunkter är något jag faller för pladask. Om det är bra gjort, som jag tycker det är i Lantana.

Lantana är en mörk fim, och med ett lugnt tempo. Det är intressanta karaktärer i Lantana, och överlag är skådespelarna riktigt bra. Av någon anledning tar det mig minst halva filmen innan jag förstår att det är en australiensisk film. Möjligen beroende på att jag nog inte förstått att Anthony LaPaglia är australiensare! För mig är han evigt förknippad med Brottskod: Försvunnen och eftersom han även i Lantana är polis, om än med en helt annan framtoning, så associerar jag hela tiden till Jack Malone. Det blir rätt frustrerande.

Filmen är klart sevärd och rekommenderas om du gillar australiensiskt, lite långsammare eller har en svaghet för parallella historier à la Short Cuts.

Omdöme: Mörk australiensisk historia om svek och hemligheter
Filmbetyg: 4

IMDB har den betyg 7,4 baserat på 16 465 betyg.
Filmtipset har den betyg 4 baserat på 1231 betyg.

Filmen recenseras på SVD

