Från Peter Robinsons hemsida:whenthemusicsover When the body of a young girl is found in a remote countryside lane, evidence suggests she was drugged, abused and thrown from a moving van – before being beaten to death.
While DI Annie Cabbot investigates the circumstances in which a 14-year-old could possibly fall victim to such a crime, newly promoted Detective Superintendent Alan Banks must do the same – but the crime Banks is investigating is the coldest of cases. Fifty years ago Linda Palmer was attacked by celebrity entertainer Danny Caxton, yet no investigation ever took place. Now Caxton stands accused at the centre of a historical abuse investigation and it’s Banks’s first task as superintendent to find out the truth.
As more women step forward with accounts of Caxton’s manipulation, Banks must piece together decades-old evidence. With his investigation uncovering things from the past that would rather stay hidden, he will be led down a path even darker than the one he set out to investigate…

When the Music’s Over av Peter Robinson kom ut 14 juli 2016 i Storbritannien. Peter Robinson är en brittisk författare som bor i Kanada. Han debuterade 1987 med Gallows View som är den första i serien om Alan Banks. Några av böckerna i serien har också filmatiserats. When the Music’s Over är den 23 delen i serien om Alan Banks och hans kollegor.

Jag har läst alla tidigare delar i den här serien, och om jag inte tar fel så är det den deckarserie jag läst flest böcker i. Så när vi var i English Bookshop i Uppsala den 15 juli så kunde jag inte låta bli att köpa den här rykande färska (inkommen dagen innan) boken. Och faktiskt prioritera den i sommarläsningen.

When the Music’s Over är en brittisk deckare som drar mig in i den välbekanta miljön kring Alan Banks och hans team. Det finns något bekvämt med att njuta av det välkända, och låta sig sugas in av det mycket brittiska. Ja – jag är svag för det brittiska språket och den brittiska miljön i en deckare.

When the Music’s Over tillhör mittenskiktet i den här serien – den utspelar sig helt och hållet i närmiljön och det är där Peter Robinson bör hålla sig, för det är det han kan bäst. Men den är tyvärr lite seg och den känns lite för slentrianmässig. Plötsligt märker jag att jag läst utan att komma ihåg. Men den är samtidigt väldigt lättläst och läsningen flyter på. Det hade nog varit bra att skippa en del av de enormt detaljerade miljöbeskrivningarna.

Jag kan inte påstå att jag gillar Alan Banks längre, han är så gubbig, men å andra sidan finns det några kvinnliga personer att hålla sig till. Annie Cabbot har tyvärr blivit bitter och visar i den här boken sina fördomsfulla sidor. Tack och lov för Gerry som balanserar historien och håller mitt intresse uppe. Även kvinnorna i själva fallen som är intressanta.

Obs! Lite spoilervarning. Så är det då fallen som de jobbar med. Det finns ett intressant grunddrag, men att skriva om våldtäkt och etniska motsättningar är inte lätt och jag tycker Robinson balanserar farligt nära en gräns som inte är OK. Han klarar sig precis men inte mer. Och andra har gjort det mycket bättre. Det är dock intressant att läsa om områdena i England och motsättningarna mellan olika samhällsskikt. Men vill man läsa mer om det i deckarformatet så rekommenderas Eva Dolan.

I vanlig ordning så förekommer väldigt många musikreferenser, det känns ibland som en spellista. I den här boken är det betydligt fler moderna referenser, och jag känner igen de flesta. Bokens titel anspelar också på en låt av the Doors men jag uppfattar ingen mer referens till den än just titeln.

Trots diverse skeptiska funderingar kring boken, så hade jag behållning av den, och kommer att fortsätta läsa serien.

Omdöme: Brittisk deckare om maktförhållanden, fördomar och människor som utnyttjas
Betyg: 4-

Mer om boken kan du läsa här och här.
Förlag: Hodder & Stoughton

Mitt exemplar var helt nyinköpt på English Bookshop.
Utläst 21 juli 2016.