jerkaI veckans bokbloggsjerka skriver Annika: Vad brukar du generellt göra på din semester? Kryper du upp i hängmattan/lägger dig på stranden med en god bok och låter vardagen försvinna, eller är du mer stressad än någonsin under den här tiden? Har du något ”semesterläsningstips” att dela med dig av? Hur skulle en perfekt semester se ut enligt dig?

Med mindre än en vecka kvar av semestern så kan jag i alla fall skriva om i år. Det har nog varit lite av båda delarna. Fördelen är ju att man har hela dagarna på sig så även om man är stressad så kan man hinna läsa lite eller se en film. Just i år har hela semestern präglats av att vi den 20 juni flyttade in i nytt boende, och den 6 juli lämnade vi vårt förra boende. Det står fortfarande en del saker kvar som ska köras iväg till Erikshjälpen, vänner o bekanta eller ska ner i förrådet. Nästan varje dag har inneburit någon form av rensning, så på sätt och vis har det varit en hel del stress.

Men vi är också en väldigt läsande familj. Oavsett om vi är hemma (mycket den här sommaren) eller på resande fot så har vi böcker till hands, och vi sitter ofta och läser (var och en i sitt soffhörn/bit av strandfilten/på hotellrummet). Så jag har läst väldigt mycket i sommar. Den perfekta semestern är en resa till någon ny miljö, med gott om tid för att se nya saker, varvat med lugna stunder på ett hotellrum eller en strand och så trevligt umgänge med nära och kära. Och ja – vi brukar hinna alltihopa.

Mitt sommarläsningstips generellt är deckare. Gärna pusseldeckare. För mig är sommaren minst en, gärna flera, böcker av Maria Lang. De är välskrivna tidsdokument och lättlästa deckare. De får nästan alltid upp mitt läsflyt. I somras var vi i Nora så nu har jag de första tolv böckerna hon gav ut.