toptentuesdayI veckans Top Ten Tuesday har The Broke and the Bookish satt temat till Ten Books Set Outside The US (I don’t know about you but sooo much of what I read is set in the US and I love finding new recs of stuff set outside of it!)

Det känns ju lite meningslöst att ta temat rakt av, då kunde det bli en lista med svenska böcker. Istället utmanar jag mig lite själv och listar böcker som utspelar sig utanför Europa/Nordamerika, för det är alltför sällan jag läser sådana böcker. Och då utesluter jag böcker som utspelar sig i rymden eller i fantasivärldar…

  1. Slumdog millionaire av Vikas Swarup (Indien)
  2. Små solfåglar långt borta av Christie Watson (Nigeria)
  3. Turkanarapporten av Christian Unge (Kenya)
  4. Ta hand om min mor av Kyung-Sook Shin (Sydkorea)
  5. Under lejonets blick av Maaza Mengiste (Etiopien)
  6. En halv gul sol av Chimamanda Ngozi Adichie (Nigeria)
  7. Vilda svanar – Tre döttrar av Kina av Jung Chang (Kina)
  8. Flykten från läger 14 av Blaine Harden (Nordkorea)
  9. Och bergen svarade av Khaled Hosseini (Afghanistan)
  10. Det goda inom dig av Linda Olsson (Nya Zeeland)