Från Moviezine:mammut I en lyxvåning i New York bor paret Ellen och Leo med sin 8-åriga dotter Jackie. Leo är skapare av en framgångsrik spelsajt på nätet och har ramlat in i en värld av pengar och stora beslut. Ellen är kirurg och jobbar med att rädda liv.
Båda föräldrarna är uppslukade av sina arbeten, och dottern umgås mest med familjens filippinska barnflicka Gloria, något som får Ellen att börja tvivla på sina livsval.
När Leo åker på en affärsresa till Thailand påbörjas ett förlopp som får dramatiska följder för alla inblandade.

Mammut är en svensk/amerikansk film från 23 januari 2009, regisserad av Lukas Moodysson. Den kom ut 22 juli 2009 på DVD, vi såg den på DVD 18 juni 2016.

Den här filmen hittade hem till oss för ganska länge sedan. Det var jag som läst om den och ville se den. Men jag hade också läst att det var en väldigt tragisk och tung film, väldigt mörk, och det var nog det som gjorde att den blev stående såpass länge innan vi såg den.

i Mammut är det gott om barn som far illa i varierande grad, från att de är försummade av sina föräldrar till att de utnyttjas grovt. Det gör det till en tung film att se. Men jag hade ändå förväntat mig mer av ett crescendo i berättandet, en stor ”explosion”. I mitt tycke uteblir den, vilket gör att jag lämnas med ett ”jaså?” när filmen är slut.

Mammut är en väl uppbyggd historia med många karaktärer att fundera över. Det är svårt att förstå sig på en del av dem, men de bildar en snygg kontrast till varandra. Som tittare så kan man förstås inte låta bli att reflektera hur olika människor lever i olika delar av världen. Tragik och olycka kan yttra sig väldigt olika. Men ibland kan jag tycka att Moodyson går vilse i berättandet. Han vill så mycket.

Skådespelarna är verkligen bra överlag, även barnen. Jag har lite svårt för den manliga huvudpersonen, men det handlar nog mer om karaktären.

Omdöme: Tragiskt om barn och orättvisor
Filmbetyg: 4

Recensioner på SVD, Expressen, DN och Moviezine.

IMDB har den betyg 6,9 baserat på 8380 betyg.
Filmtipset har den betyg 4, baserat på 3817 betyg.