Från förlagets hemsida: alladessahemligheterInte en enda tår fäller Louise Sörenstam, född Granström, när hon ser sin makes kista sänkas ner i Roslagens karga jord en oktobermorgon. Egentligen var det tulpanlökar hon hade tänkt få ner i jorden denna dag, men så blev det nu inte. Livet ville annorlunda.
Trettiofem års äktenskap är till ända och Louise vågar äntligen drömma om att börja om på nytt, återuppta sina konststudier och skapa sig ett eget liv. Hon har varit en mycket lojal och trogen hustru som levt för sina döttrar och översett med maken Konrads vidlyftiga leverne. Konrad var tyvärr en man med mycket rymligt samvete och det dröjer inte länge förrän Louise upptäcker att det enda hon ärvt efter sin make är en härva av skulder och ekonomiska oegentligheter.
När lokal- och kvällspressen får nys om Konrads affärer blir Louise dess villebråd och hon försöker komma undan den oönskade uppmärksamheten genom att fly till sin syster Carina i Sydfrankrike. (mer text på förlagets hemsida)

Alla dessa hemligheter av Annika Estassy hade recensionsdatum 13 juni 2016. Annika Estassy Lovén är en svensk författare som debuterade 2013 med Solviken. Hon har under många år arbetat i filmbranschen men är numera chef på Studieförbundet Vuxenskolan.

Jag hade sneglat på den här författarens böcker, eftersom jag läst positivt om dem på en del andra bloggar. Så när förlaget erbjöd ett recensionsexemplar så tackade jag ja.

Alla dessa hemligheter är i huvudsak en feelgoodroman men med ett djup och även ett visst mått av tragik i. Jag hade förväntat mig mer ren feelgood så det tog ett tag innan jag kom in i berättelsen. Jag läste den under en stressig period och hade ibland svårt att fokusera, men egentligen är det en lättläst och behaglig bok.

Det finns ett humor i betraktelserna, främst för att huvudpersonen Louise besitter en hel del självironi. Mer än en gång småler jag åt beskrivningarna. Något som gjorde mig frustrerad var att man inte kunde urskilja vad Louise bara tänker och vad hon säger högt. Visserligen är det en del av Louise personlighet, men eftersom man inte alltid fick veta om hon försagt sig eller inte kändes det som att man inte visste hur en del relationer utvecklade sig. Jag tyckte också att Louise kändes yngre än den ålder hon är i boken.

Jag skulle definitivt kunna tänka mig att läsa mer av Annika Estassy men eftersom historierna i de två föregående böckerna hänger ihop med den här (en del personer återkommer, fast i biroller) så tror jag att jag väntar tills det kommer någon ny bok.

Omdöme: Lättläst feelgood med djup om missförstånd, sanningar och lögner
Betyg: 4-

Bloggat om boken har Västmanländskans bokblogg och Mias bokhörna

Mer om boken kan du läsa här eller här.
Förlag: Norstedts

Mitt exemplar var ett recensionsexemplar från förlaget. Tack för det.
Utläst 13 juni 2016.