sommarplagaI veckans utmaning skriver Kulturkollo:

Den första går ut på att presentera en sommarplåga från ditt förflutna och berätta om ditt förhållande till låten (kan vara hatkärlek, kan vara enbart plågsamt eller du kanske har ett fantastiskt sommarminne till låten).

Jag är usel på att koppla musik till årstider så det här var inte enkelt. Dessutom läste jag häromdagen en krönika där skribenten ondgjorde sig över det slarviga användandet av ordet ”sommarplåga”. Han menade att då skulle det just bara vara en hit en sommar och inte stanna kvar. Ja, då blev det verkligen svårt. Men efter att ha konsulterat min vän google så hittade jag en låt som verkligen fastnade, som jag spelade om och om igen och som verkar passa definitionen: One more reagge for the road med Bill Lovelady.

Den var listetta i Sverige 1980. Då var jag 13 år, med allt vad det innebär.

En annan låt som jag definitivt förknippar med sommaren är Come on Eileen med Dexys Midnight Runner. Den var etta i England sommaren 1982 då jag var där på språkresa och spelades hela tiden. Jag köpte den på singel och tog med mig hem, och var först med den (på den tiden tog det lite längre tid för musik att spridas). Men om den räknas som sommarplåga vet jag inte.

Den andra handlar om att sia den närmsta framtiden. Vilken låt tror du blir 2016 års sommarplåga?

Har inte hört någon som jag tycker riktigt kvalar in. Läste någonstans att Can’t stop the feeling med Justin Timberlake skulle bli en sommarplåga. För mig har den inte det där som gör att en låt fastnar. Men den gissningen är lika bra som någon annan jag kunde åstadkomma.