Dag 30 i 30 dagar med böcker är frågan: Foer-jeg-brenner-ned Din favoritbok – alltid

Ja, då var det alltså slut med den här utmaningen som jag började på i oktober 2014. Den har varit bra att ta till då och då, men det är förbaskad många ”älska” och ”hata”, och så starka känslor uppbådar jag inte för något som inte är levande. Och nu då – favoritbok – alltid? Jag som är en högst ombytlig person i vad jag tycker är bäst får faktiskt ångest över detta. Jag kan inte kora en sådan.

Men på inrådan av min dotter så väljer jag istället en bok som har väldigt stor betydelse för mig, och på det sättet alltid kommer att vara en favoritbok: Før jeg brenner ned av Gaute Heivoll. Det var den sista bok min pappa läste i sin helhet innan han dog, precis innan sjukdomen gjorde att han inte kunde läsa med behållning. Han rekommenderade den till mig, jag läste den och vi hann med att diskutera den. Den sista i en lång räcka av böcker som vi pratade om under årens lopp. En mycket bra bok som berörde mig starkt och som dessutom är ett fint minne.