En utmaning/TAG är aldrig fel och med det här kylslagna vädret så behöver jag framkalla lite sommar. Jag hittade den här inne hos C R M Nilsson.

SOL – En bok som gjorde dig alldeles varm inombords.

Mitt hjärta går på av Christoffer Holst är feelgood med känsla och djup.

GLASS – En bok som börjar bra men som sedan smälter och blir lite för jobbig att hantera.

Nattfilm av Marisha Pessl. I början tyckte jag den var perfekt, men sen blev den mer och mer jobbig.

KALL DRYCK – En bok som blev något nytt och uppfriskande för dig.

Locke Lamoras lögner av Scott Lynch, var något nytt och jag blev överraskad över att jag faktiskt gillade den.

SKUGGA – En rolig bok med en seriös underton.

Alltså, det känns som om jag måste ta en bok av Fredrik Backman, för han har just den förmågan. Mormor hälsar och säger förlåt får det bli.

UTLANDSSEMESTER – En bok som utspelar sig i ett annat land än Sverige.

Nu när jag går igenom gamla papper så hittade jag minnen från vår resa till Australien för en herrans massa år sedan. Så jag väljer A Town like Alice av Nevil Shute.

HAVET – En stor bok som du var rädd att påbörja men som du sedan älskade ändå.

Älskade? Nåja, en tjock bok som överraskade mig var Svärdet och spiran av Ken Follett.

SOMMARREGN – En bok som gjorde dig ledsen.

Rosario är död av Majgull Axelsson. Det finns inget värre än verkligheten.

FÅGELKVITTER – En bok som var så mysig att du skulle kunna läsa från den varje morgon innan du stiger upp ur sängen.

Jamen Jojo Moyes måste ju få vara med här. Min favoritbok av henne är Etthundra mil.

UTEBIO – En bok-till-filmadaption som du ser fram emot att se i sommar.

I sommar? Hm, jag vet inte om jag har koll på vad som kommer. Men jo, Livet efter dig kommer ju. Vet inte om jag ser fram mot den. Filmatisering av en riktigt bra bok är alltid lite läskigt. Men se den vill jag.

SOMMARMINNEN – Den bästa boken du läste förra sommaren.

Under ledigheten hade jag ingen riktigt fantastisk läsupplevelse, men i slutet av augusti läste jag Mästare, väktare, lögnare, vän av Christoffer Carlsson.