Veckans-bokbloggsfraga-300x273I veckans bokbloggsfråga frågar Barnboksbloggen: Läser även dina nära och kära? Är böcker, läsande och bokbloggande ett intresse du delar med andra i din närhet? Ger du ofta bort bokpresenter till jul, födelsedagar och andra firanden?

Svar: Oh ja. Oh ja. Oh ja.

Jag är så lyckligt lottad att hela familjen läser. Ingen brist på presentidéer alltså. Under min uppväxt var läsandet viktigt för mina föräldrar. Som jag skrivit tidigare på bloggen så pratade jag mycket om läsande och böcker med min pappa, och vi gav alltid varandra böcker. Min mamma och svärmor läser de också, och vi pratar mycket om vad vi läst. På julafton hemma hos oss är det böcker, böcker, böcker som gäller. Julafton 2014, som jag skrivit om här, så kom tomten med totalt 39 böcker delat på sex personer.

Vår främsta familjesysselsättning är nog läsning (med konkurrens från dator, filmer och musik). Det kan nog för vissa tyckas asocialt men vi kan sitta hela familjen i samma rum med varsin bok, och det är verkligen mysigt. Barnen har alltid en bok på gång och på bloggen kan ni hitta en del om vad barnen läser under taggen Barnen läser. Att min make och jag delar bokintresset kanske har framgått från den s.k. Makeutmaningen. Bokbloggar är det dock ingen mer än jag som gör (dottern har skrivit några recensioner både åt mig och den lokala bokhandeln).

Jag är verkligen glad att det blivit så här. Den enda nackdelen jag kan se är nu det utrymme de tar. Särskilt nu när vi flyttar från hus till lägenhet😉