För fjärde (!) året i rad har vi kört en Makeutmaning. Det innebär att min make väljer ut 10 böcker som jag inte läst tidigare, men som han läst och gillat. Första gången var augusti 2012 – maj 2013, andra gången augusti 2013 – maj 2014 och tredje gången augusti 2014 – maj 2015. Den här omgången körde vi förstås augusti 2015 – maj 2016 så den är precis avslutad och här kommer sammanfattningen.

Augusti 2015:
George R R Martin, Svärdets makt.
Omdöme: Utförlig fantasy om intriger, allianser och svek.
Betyg: 4-

September 2015:
Marisha Pessl, Nattfilm.
Omdöme: Omfattande mystiskt med fiktiv dokumentation om hemligheter och besatthet.
Betyg: 4

Oktober 2015:
Orson Scott Card, Enders spel.
Omdöme: Rörigt men skrämmande om en framtid där barnen formas för att människan ska dominera.
Betyg: 3

November 2015:
Nicholas Sparks, Undrens tid.
Omdöme: Finstämt och sorgligt om ung kärlek
Betyg: 4+

December 2015:
Ken Follett, Evighetens rand.
Omdöme: Omfattande epos om spännande historiska händelser under 1900-talets andra hälft.
Betyg: 4

Januari 2016:
Diana Gabaldon, Främlingen.
Omdöme: Omfattande detaljerad kärlekshistoria om en 1900-talskvinna i 1700-talet.
Betyg: 4-

Februari 2016:
Simon Winchester, Professorn och galningen – en berättelse om mord, vansinne och tillkomsten av Oxford English Dictonary
Omdöme: Intressant men stundvis lite trög historia om gränsen mellan vansinne och geni.
Betyg: 4-

Mars 2016:
Emma Granholm, Simon & Sophie.
Omdöme: Välskriven ungdomsfeelgood om att hitta den rätta i ett oväntat sammanhang.
Betyg: 4+

April 2016:
Yuval Noah Harari, Sapiens – en kort historik över mänskligheten
Omdöme: Omfattande populärvetenskapligt om utvecklingen av Sapiens.
Betyg: 3

Maj 2016:
Scott Lynch, Locke Lamoras lögner
Omdöme: Humoristisk fantasy om en tjuv och bedragare med ett sinne för omtanke.
Betyg: 4-

  • Att läsa Ken Folletts bok i december är en jultradition jag kommer att sakna. Men augustitraditionen kan ju kvarstå…
  • Det här året har en del av böckerna tagit väldigt lång tid att läsa. Mest för att ork och tid varit begränsad, men också för att de i genre legat verkligen utanför min bekvämlighetszon.
  • Mina favoriter var Simon & Sophie och Undrens tid, bägge två var lättlästa tunna relationsromaner.
  • Svårast hade jag för Sapiens, mest beroende på att den var populärvetenskaplig.
  • Nattfilm och Främlingen levde inte upp till de rätt höga förväntningarna jag hade.
  • Locke Lamoras lögner och Professorn och galningen överträffade rätt låga förväntningar.
  • Och jag säger som förra året: Jag tycker väldigt mycket om den här utmaningen. Den breddar mitt läsande och vi får många diskussioner här hemma!
