Veckans-bokbloggsfraga-300x273I veckans bokbloggsfråga frågar Barnboksbloggen: Finns det några speciella platser, i Sverige eller utomlands, som du särskilt gärna läser böcker ifrån? Väljer du helst böcker som utspelar sig i miljöer du kan känna igen dig i och som du har besökt, eller väljer du hellre böcker som utspelar sig på platser som du kan drömma dig bort till? Finns det några böcker som utspelar sig i din hemstad som du kan rekommendera? 

Jag är otroligt svag för böcker som utspelar sig på platser jag bott eller vistas längre tid. Igenkänningsfaktorn gör att jag känner mig positivt inställd. Det gör att jag gärna läser böcker som utspelar sig Uppsala med omnejd, Sundsvall/Medelpad/Jämtland/Ångermanland, Bergen/Kristiansand, Brighton/London, Tennesse/Knoxville/USA/Södra USA. Och ett antal andra ställen.

Numera bor jag i Sundsvall och jag rekommenderar två serier. Den ena har några år på nacken och är en deckarserie av författaren Emma Vall (vilket är en pseudonym). Den andra är en helt aktuell serie, av Jonas Moström, även den en deckarserie. Där faller det sig så lyckligt att efter många böcker som utspelade sig i Sundsvall så flyttade han tillfälligt scenen till Uppsala, vilket ju bara blev ännu bättre för mig som vuxit upp där.