toptentuesdayI veckans Top Ten Tuesday har The Broke and the Bookish satt temat till Ten Books I Feel Differently About After Time Has Passed (less love, more love, complicated feelings, indifference, thought it was great in a genre until you became more well read in that genre etc.)

Här kommer några exempel. Många av dem handlar om att de levt kvar på ett sätt som inte motsvarar min initiala betygssättning.

  1. Ingenbarnsland av Eija Hetekivi Olsson. En bok jag tänkt väldigt mycket på i efterhand och som gjorde större intryck än jag trodde då.
  2. Water for elephants av Sara Gruen. Här tror jag filmen spelade in, då förstod jag vilken historia det var.
  3. Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann av Jonas Jonasson. I efterhand minns jag mest allt som irriterade mig, och tycker att jag gav den för högt betyg.
  4. Sarahs nyckel av Tatiana de Rosnay. Jag irriterade mig på schablonbilderna i språket, men historien är det som nu står fram, och den är gripande.
  5. Nu, jävlar av Heidi Linde. Den gjorde starkt intryck när jag läste den, men så här i efterhand så kan jag inte riktigt beskriva handlingen och minns inte varför jag tyckte om den.
  6.  Menneskefluene av Hans Olav Lahlum. En norsk pusseldeckare som jag i efterhand kan tycka att jag satte för lågt betyg på.
  7. Utrensning av Sofi Oksanen. En bok som jag tänkt mycket på i efterhand, den gjorde intryck som jag inte kunde förmedla direkt när jag läst den.
  8. Jag är Zlatan av Zlatan Ibrahimovic och David Lagercrantz. Jag hade verkligen svårt att ta mig igenom den boken, men i efterhand så är jag glad att jag läst den.
  9. Inga kelgrisar, inga styvbarn av Cia Sigesgård. Jag skrev positivt om den redan när jag läste den, men i efterhand så kan jag säga att det finns få spänningsromaner (eller vad man nu ska kategorisera den som??) som jag tänkt så mycket på och rekommenderat till så många.
  10. Route 66 går till Trollhättan av Bodil Sjöström. Skrev relativt positivt om den, men kan känna att jag kunde satt högre betyg om jag skulle väga in hur mycket jag tänkt på den efteråt.

 

